Deel dit artikel
-

2004: Europees e-commerce vormt kwart Internet-economie

In 2004 zal Europa 22 procent van de wereldwijde Internet-economie voor haar rekening nemen. Hier zal dan zo'n 1,5 triljoen dollar worden omgezet, wat voor het overgrote deel (1,4 triljoen) voor rekening wordt genomen door de handele tussen bedrijven. Online winkelen groeit overigens ook zeer hard: De omzet neemt jaarlijks toe met 140 procent, en in 2004 zullen ruim honderd miljoen Europeanen via Internet kopen.

De cijfers komen van onderzoeksbureau Forrester . Weliswaar groeit Zuid-Oost Azië net zo hard als Europa, maar Forrester noemt de economie in Europa een stuk stabieler. Het bureau ziet Europa na de VS dan ook als belangrijkste motor achter de Internet-economie. In 2004 vertegenwoordigt die economie een waarde van 6,9 triljoen dollar.

"E-commerce in Europa heeft voordeel bij een aantal specifieke krachten: Een regionale handelswijze, een sterke technologie-infrastructuur en goede connecties met wereldwijde handelskanalen", zegt Therese Torris, onderzoeksdirecteur bij Forrester. Maar ook: "Ondanks deze voordelen, zal de groei niet in alle landen gelijk zijn."

Het Europese publiek zal in ieder geval de omslag maken van surfen naar winkelen: Deze B2C-markt zal tot 2004 140 procent per jaar groeien. Hoofdreden voor deze groei vormen simpelweg de verbeterde webwinkels. Over vier jaar levert dit honderd miljoen winkelende surfers op.

In totaal zal e-commerce over vier jaar zo'n 8,5 procent van de totale economie beslaan. Gek genoeg zullen de activiteiten geconcentreerd zijn: Volgens Forrester is tegen die tijd 89 procent van de omzet afkomstig uit slechts twaalf landen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Alexander Dake

Het zoveelste onderzoek (nu van Forrester) dat werkelijk niets nieuws toevoegt en op z'n best verwarrend is. Allereerst, zonder al te veel rekenwerk te hoeven doen is het duidelijk dat Europa als economische grootmacht hoogstens Amerika moet laten voorgaan op internet gebied. Er vanuitgaand dat Europa dus minimaal gelijkwaardig is aan Azie, wat een zeer bescheiden assumptie is, dan is het veeleer verrassend dat Europa slechts 22% van de internet-economie voor zijn rekening zal nemen. Bovendien was er afgelopen maand een onderzoek van het bureau Roland Berger & Partners (zie Emerce 22/3/00) dat stelde dat Europa tegen 2005 Amerika voorbij gaat in internet bestedingen. Dit is dezelfde Forrester die 2 jaar lang hosanna roept over ecommerce en b2c, en een paar weken geleden stelde dat de overgrote meerderheid van internet retailers tegen 2001 de pijp aan Maarten zullen hebben gegeven. Ook hier weer hoef je geen dure research uit te voeren: dat er een revolutie door de Internet op gang is gebracht is voor iedereen duidelijk; dat er vele mogelijkheden zijn ontstaan eveneens; dat elke willekeurige "web ondernemer" een winkel online kan brengen en vervolgens verwacht daar geld, laat staan miljoenen mee te verdienen, was een jaar geleden al onzin en dat is nu laat maar wel duidelijk door de markt bevsetigd. Gezond verstand kan je al deze inzichten geven. Daar heb je geen dure onderzoeksbureaus voor nodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond