Deel dit artikel
-

Terugblik 2012: Automated trading

Het buzzwoord van 2012 was ongetwijfeld automated trading. Elke online consument op het juiste moment de juiste advertentie. Een bomvol IAB-congres over het geautomatiseerd veilen en plaatsen van reclame in het voorjaar gaf aan dat de belangstelling voor dit fenomeen enorm was.

Ter redactie stapelden de persberichten van gespecialiseerde dienstverleners als YD, Bannerconnect, ClickDistrict, MediaMath, MyThings, Invite en Turn zich de afgelopen maanden op: wéér meer winst, meer personeel, nieuwe eigen platforms en nieuwe vestigingen in Italië, Engeland, Spanje, Duitsland of Frankrijk.

Er moet echter nog veel gebeuren voor deze toekomstmuziek zijn beloftes inlost. Zo is de alom beloofde transparantie vaak nog ver te zoeken, niet in de laatste plaats vanwege de instroom van een rijke schakering nieuwkomers met nog ‘innovatievere’ technologie, waarbij zelfs voor insiders vaak nog onduidelijk is wat de toegevoegde waarde ervan is.

Automated trading kan simpeler (mei)

De geautomatiseerde inkoop van online advertenties staat nog maar aan het begin en gaat volgens experts een revolutie veroorzaken. Next stop: real time-advertenties.

Wat je moet weten over automated trading (juni)

Het automatisch verhandelen van advertentieruimte is een snel groeiend specialisme binnen de online advertentiemarkt. Het complexe display-landschap, de mogelijkheden en het gebruik van nieuwe terminologie doen voor zowel adverteerders en publiceerders een flink aantal vragen reizen.

Rein Vogel leidt Automated Trading bij Telegraaf (juli)

Rein Vogel is benoemd tot Manager Automated Trading bij Telegraaf Media Nederland. Hij gaat zich specifiek bezighouden met deze markt, die de uitgever versneld ziet ontwikkelen.

Lange weg, maar veel kansen RTB voor video (september)

Er zijn nieuwe technologieën op komst die ons in staat stellen om de kloof tussen digitale en offline video te overbruggen. Apple TV en IPTV zijn waarschijnlijk de volgende stappen. Deze ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen. Ze zijn niet geschikt voor RTB. Nog niet, want de ontwikkelingen gaan snel.

Automated trading zet uitgevers onder druk (september)

Uit het in maart gepubliceerde Ad Spend-rapport van het Interactive Advertising Bureau Nederland blijkt dat 36 procent van de via advertentienetwerken verkochte displayruimte in Nederland geautomatiseerd wordt verkocht. Een halfjaar eerder was dat nog elf procent.

Adverteerder benut meerwaarde RTB te weinig (september)

Automated trading, het geautomatiseerd veilen en plaatsen van reclame, is sterk in opkomst. Uitgevers moeten hierdoor op zoek naar het schaap met de vijf poten.

RTB is niet de heilige graal (oktober)

Dankzij de goede resultaten die behaald worden met Real Time Bidding (RTB), hogere CTR en lagere eCPA’s (effectieve kosten per sale), wordt het gezien als hét wondermiddel voor succesvolle online display campagnes. Toch is RTB niet de heilige graal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond