Deel dit artikel
-

Voorlopig geen klantgegevens meer beschikbaar voor energieaanbiedingen op maat

De gezamenlijke netbeheerders voor elektriciteit en gas zijn gestopt met het centraal beschikbaar stellen van klantgegevens, op basis waarvan energieleveranciers hun ‘aanbod op maat’ voor elektriciteits- en gascontracten baseren.

Aanleiding hiervoor is een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) op 14 januari 2020. Met die uitspraak vernietigde het CBb enkele bepalingen uit de Informatiecode elektriciteit en gas waarin voor de netbeheerders was vastgelegd dat zij op aanvraag relevante klantgegevens voor een ‘aanbod op maat’ verstrekten aan leveranciers. De netbeheerders hebben inmiddels alle leveranciers en andere partijen in de markt geïnformeerd over de ontstane situatie.

Een aanbod op maat geeft inzicht in de te verwachten maand- en jaarkosten van de betreffende aanbieding. Via een aanbod op maat kunnen consumenten aanbiedingen van verschillende leveranciers beter met elkaar vergelijken. Voor een aanbod op maat kon, tot dit moment, een energieleverancier met toestemming van de klant diverse gegevens(gemiddeld jaarverbruik, technische kenmerken van de aansluiting, opzegtermijn en einddatum huidig contract) ophalen. Deze gevens zijn opgeslagen in het Centraal Aansluitingen Register (CAR) en het Contract Einde Register (CER) die door de netbeheerders beheerd worden.

Leveranciers zullen de voor dat aanbod op maat benodigde klantgegevens weer gaan opvragen bij de klant zelf. Dat brengt een grotere verantwoordelijkheid voor de klant met zich mee om de juiste gegevens met leveranciers te delen. Dit geldt name waar het het naadloos op elkaar laten aansluiten van opeenvolgende contracten betreft, omdat het ongewild voortijdig verbreken van een lopend contract kan leiden tot een opzegvergoeding. Leveranciers bekijken nog hoe zij de consument hier zo goed mogelijk over kunnen informeren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond