Deel dit artikel
-

3 vragen aan de innovatie-prof

Jeff Gaspersz is hoogleraar innovatiemanagement aan universiteit Nyenrode en daarnaast innovatie-adviseur. Hij is auteur van het pas verschenen boek 'Concurreren met creativiteit'.

Er is veel aandacht voor innovatie. Hoe komt dat?

"Consumentenbehoeften veranderen tegenwoordig heel snel. Dat betekent dat bedrijven ook heel snel moeten veranderen om klanten te blijven enthousiasmeren. Daarnaast is het belangrijk een aantrekkelijke werkgever te zijn om de juiste mensen aan je te kunnen binden. Innovatieve organisatie zijn uitermate boeiende werkgevers omdat je er met je ideeën kunt ondernemen. Verder is innovatie niet alleen een kwestie van steeds een nieuw product of nieuwe dienst op de markt brengen. Het gaat bijvoorbeeld ook over vernieuwing in processen, structuren en managementstijlen. Innovatie schenkt zo een organisatie duurzame vitaliteit."

Dat is toch niets nieuws?

"Nou. Concurreren op basis van kosten en kwaliteit levert vaak geen voordelen meer op. Op een gegeven moment kan het niet goedkoper. Iedereen is ook ISO-gecertificeerd. Een innovatiestrategie kan dan helpen om zich duurzaam te onderscheiden. Bedenk hoe Philips nu met Douwe Egberts (Senseo Crema), Nike en tegewoordig ook Ikea nieuwe unieke combinaties maakt. Ik ben het er mee eens dat innovatie ook een hype kan zijn. Mensen praten elkaar na. Kleine ondernemers worden er gek van want ze hebben geen tijd of geld voor innovatie en het brengt risico's met zich mee. Dan zeg ik: een nieuwe manier van klantenbinding is ook innovatie. Innovatie hoeft dus niet duur te zijn."

Wat heeft de internethype opgeleverd aan innovatie en creativiteit?

"De hausse aan internetbedrijfjes eind jaren negentig was een expressie van ondernemerschap. Dat is een positieve ontwikkeling, want het toont aan dat ondernemerschap niet dood is. Die energie gaat door en krijgt nieuwe vormen. E-omgevingen blijven immers boordevol commerciële kansen. "

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond