Deel dit artikel
-

3x3x2000?

We stelden drie vragen per e-mail aan drie ondernemers over het jaar 2000, en dit waren de replies?

Jurgen Post
managing director
Boxman

Wat wordt de belangrijkste doorbraak in 2000?

De belangrijkste doorbraak in 2000 wordt ongetwijfeld de echte start van e-commerce. Dit jaar was slechts een langzame start. Met alle nieuwe mensen die nu en volgend jaar online gaan wordt het marktpotentieel alleen maar groter.

Van welke persoon of welk bedrijf in Nederland gaan we in 2000 nog veel horen?

BV-ik, Bonusweb, Sportus en uiteraard Boxman. Behalve de laatste is de rest nog niet bekend, maar let op!

Wat is de meest overschatte trend, onderneming of persoon van 1999?

De KPN net-box ten behoeve van Internet via de tv. Bij introductie achthonderd gulden, nu al in de aanbieding.

Govert van Eerde
managing director
24/7 Benelux

Wat wordt de belangrijkste doorbraak in 2000?

Wap zal het buzzword van 2000 worden. De penetratiegraad van mobiele telefoons is vele malen hoger dan het huidige Internet-gebruik. De kwaliteit van de aangeboden content zal ook hier cruciaal zijn. Gepersonaliseerde (commerciële) berichten maken van een mobiele telefoon een effectief marketi ng- en transactiekanaal. Met je mobiele telefoon bijvoorbeeld een colaatje afrekenen voor een frisdankenautomaat kan nu al in Finland. Het koopgedrag van deze mobiele Internetters zal voer worden voor direct-marketeers.

Van welke persoon of welk bedrijf in Nederland gaan we in 2000 nog veel horen?

Met name van die bedrijven die zich als informatieleveranciers zullen ontwikkelen voor het aanleveren van wap-geschikte content. Van 123Internet verwacht ik bijvoorbeeld veel; een bedrijf met een lange geschiedenis in de telefonie, dat diensten zal gaan aanbieden die voor een groot aantal mobiele bellers toegankelijk zullen worden. Ook zullen we de eerste beursgang van een Nederlands Internet-bedrijf gaan zien.

Wat is de meest overschatte trend, onderneming of persoon van 1999?

Alle bedrijven die iets op het Internet zijn gaan doen omdat ze dachten dat ook zij over twee jaar wel dertig miljoen waard zouden zijn. Natuurlijk kennen we allemaal de succesverhalen van Yahoo, Amazon en vrij recent FreeServ e (overigens alweer zwaar gekelderd in waarde) in Engeland. Niet alleen start-up-companies maakten overuren, helaas hebben curatoren in Silicon Valley ook een zeer druk bestaan gehad het afgelopen jaar. Het wordt onderschat hoeveel bedrijven het eerste jaar niet halen. Overigens, de prijs die werd betaald per abonnee bij een aantal overnames en fusies vond ik vaak erg aan de hoge kant.

Peter Morée
directeur
Media Plaza (per 01-01-00)

Wat wordt de belangrijkste doorbraak in 2000?

Mobile Internet. Overal, altijd en op wat voor wijze dan ook draadloos toegang tot informatie en diensten. Veertig procent van de Nederlanders heeft nu al een mobiele telefoon. De nieuwe modellen worden wap-enabled. Na 2000 wordt de bandbreedte snel groter door nieuwe standaarden als GPRS en UMTS, waarmee videodiensten mogelijk worden. Alle grote partijen springen er nu op. Larry Elisson, CEO van Oracle, voorspelt zelfs dat vanwege de goede mobiele infrastructuur Europa de VS zal inhalen met Internet-activiteiten.

Van welke persoon of welk bedrijf in Nederland gaan we in 2000 nog veel horen?

Natuurlijk zullen we veel van Media Plaza horen in 2000. Maar voor uitgeverijen zal het echt een belangrijk jaar worden. Die gaan met de content die ze toch al hebben eindelijk aan de slag, óf door meerwaarde te creëren óf door nieuwe markten te betreden. Zie de Telegraaf. Met MijnTelegraaf (gepersonaliseerd nieuws), El Cheapo (prijsvergelijking) en Veilinghal kopiëren ze succesvolle Internet-concepten. Een producent als Endemol e xperimenteert met integratie van traditionele en nieuwe media. Big Brother is daar een goed voorbeeld van. En VNU heeft aangekondigd het belangrijkste deel van hun investeringen op het Internet te richten.

Wat is de meest overschatte trend, onderneming of persoon van 1999?

Niet overschat maar teleurstellend is dat het digitale overheidsloket nog niet echt iets voorstelt in Nederland. Met 'e-government' en 'business-to-administration' zou de service en dienstverlening naar burger en bedrijfsleven verbeterd kunnen worden. Daarnaast zou in het beleid meer aandacht en geld voor het Internet moeten zijn. De overheid kan daarmee een voorbeeldfunctie vervullen voor het bedrijfsleven. Want ook op het gebied van e-commerce is er nog veel te winnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond