Deel dit artikel
-

45 miljoen investeringsgeld voor Joost

Een groep vooraanstaande investeerders stopt 45 miljoen dollar in online televisiedienst Joost. Eén van de investeerders is Sequioa Capital, dat eerder investeerde in Google, YouTube en Yahoo. Tot nu toe draaide start-up Joost op geld van de oprichters.

Andere investerende partijen zijn Index Ventures, dat ook geld stopte in Skype; Li Ka-shing, een grote partij uit Hong Kong en de Amerikaanse mediagroep CBS. Ook Viacom is één van de investeringspartners.

Met het investeringsgeld hopen oprichters Janus Friis en Niklas Zennstrom, die eerder internetbelbedrijf Skype en muziekuitwisseldienst Kazaa opzetten, de ontwikkelingen rondom Joost te versnellen. "We hopen tientallen miljoenen, en zelfs honderden miljoenen kijkers te trekken," zegt Friss tegen The Financial Times.

Tot vorige week was Joost, dat tot eind vorig jaar de codenaam Venice Project had, alleen beschikbaar voor een beperkte groep van testgebruikers. Sinds 1 mei bevindt Joost zich in een soort publieke testfase. Wie ‘via-via' een uitnodiging krijgt, kan de dienst nu testen.

Veel aandacht
Joost bevindt zich nog in een opstartfase, maar de aandacht voor de dienst is enorm. Dat heeft te maken met de status van de oprichters én de ‘buzz' die het bedrijf rondom zichzelf heeft weten te creëren. De dienst heeft in Nederland ook al de aandacht van de traditionele media. Zo besteedde het NOS Journaal afgelopen maandag aandacht aan de nieuwe televisiedienst.

Het sluiten van interessante deals met mediabedrijven is cruciaal voor het succes van Joost, dat beelden verspreid via peer-to-peer technologie. Critici vinden het aanbod van kanalen op dit moment nog karig, maar gezien de samenwerkingen die Joost is aangegaan met mediabedrijven en andere contentpartijen, zal het aanbod wellicht snel interessanter worden.

Warner Bros, CBS, Viacom, Turner Broadcasting, Sony Picture, Hasbro zijn grote mediabedrijven die programma's (gaan) aanbieden via Joost. Joost werkt ook samen met Endemol, werd eerder dit jaar bekend. Pas later dit jaar zijn programma's van het mediabedrijf op Joost te zien.

Joost werkt niet alleen samen met mediabedrijven, maar ook met andere partijen die content kunnen leveren. Nederlandse voorbeelden van zulke partijen zijn online concertzender Fabchannel, dat sinds kort een kanaal heeft op Joost en theatergezelschap Boom Chicago.

Op Joost zijn alleen legale programma's te zien, in tegenstelling tot andere peer-to-peer tv software. Voordat programma's te zien zijn, worden van alle programma's eerst de volledige rechten afbetaald.

Adverteerders
Adverteerders moeten Joost financieren. Voor gebruikers is de dienst, voor zover nu bekend, gratis. Een deel van de advertentie-inkomsten vloeit terug naar de aanbieders van content. Eind april maakte Joost bekend dat het overeenkomsten heeft gesloten met 31 adverteerders. Onder de adverteerders zijn Coca-Cola, Nokia en IBM. Andere adverteerders, die al eerder aankondigden een overeenkomst te hebben gesloten met Joost, zijn make-up bedrijf Maybelline, T-Mobile en kauwgomfabrikant Wrigley.

Deel dit bericht

2 Reacties

Michiel

Even voor de duidelijkheid, Li Ka Shing is de eigenaar van Hutchinson Whampoa, ookwel de Mobiele operator 3 in een aantal landen.

Boris Veldhuijzen van Zanten

Mochten er nog mensen zijn zonder invitation: http://www.bomega.com/2007/05/06/get-as-many-joostcom-invitations-as-you-want/  Ongelimiteerd aantal gratis te krijgen op mijn blog. Veel plezier er mee…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond