Deel dit artikel
-

5200 leden voor Bond Online

De Consumentenbond biedt de keuze uit een papieren of een digitaal lidmaatschap. Sinds de start drie maanden geleden kozen 5200 consumenten voor het digitale product Bond Online. De Bond ziet het als een manier om jongere doelgroepen aan te spreken.

De Consumentenbond startte afgelopen zomer met een digitaal lidmaatschap. Bond Online is een besloten gedeelte op de website van de Consumentenbond met tests en informatie over producten en diensten. Leden van Bond Online hebben verder dezelfde voordelen als de 'gewone' leden die de Consumentengids in huis krijgen. Nieuwe leden van de Consumentenbond kunnen dus voortaan kiezen of ze de informatie digitaal en/of op papier tot zich nemen, de abonnementsprijs blijft gelijk. Wie voor beide opties kiest, betaalt 12,50 euro extra tot 1 janauri 2005. De 5200 Bond Online-leden bestaan zowel uit nieuwe als bestaande leden.

De informatie op Bond Online is uitgebreider en actueler dan in de Consumentengids. Woordvoerder Ewald van Kouwen: "Betaalde diensten op Internet mislukken meestal, maar wij denken dat het ons wel gaat lukken om twee redenen. Ten eerste willen we doorlopend onderzoek publiceren. Vroeger kwam er eens in de zoveel tijd een nieuwe wasmachine uit, tegenwoordig verschijnen er elke week nieuwe typen mobiele telefoons. Daarom willen we continu tests kunnen publiceren."

Daarnaast denkt Van Kouwen dat leden het prettig vinden persoonlijk advies te krijgen. "In de tests worden allerlei wegingsfactoren meegenomen die uiteindelijk leiden tot een 'beste koop'. Maar niet ieder individu vindt dezelfde factoren belangrijk. Op de site kan men dus de eigen wegingsfactoren kiezen."

Voor de Consumentenbond is dit verder een manier om jongere doelgroepen aan zich te binden, zegt Van Kouwen. "Het is geen geheim dat we een vergrijzend ledenbestand hebben. Jongeren zijn opgegroeid met de computer, en zijn gewend op deze manier informatie tot zich te nemen."

Het grote voorbeeld is, zo erkent Van Kouwen, het Amerikaanse Consumer Reports (CR) , een publicatie van de non-profit organisatie Consumers Union. CR online geldt al jarenlang als een winstgevende operatie.

Consumer Reports gooit alle bekende marketingtactieken in de strijd om die positie te handhaven. CR is bijvoorbeeld aanwezig op meerdere shoppingsites, zoals op Yahoo , omdat daar consumenten de meeste behoefte aan testinformatie hebben. Op zo'n shoppingsite wordt getracht test-rapportten te verkopen. Die rapporten zijn niet downloadbaar, maar gedurende een periode van 30 dagen te lezen op de site van CR. Daar wordt vervolgens geprobeerd de consument lid te maken van de organisatie, wat nog meer oplevert. (bron: Econtentmag ).

Deel dit bericht

2 Reacties

R. Groendorp

Absoluut een aanrader. Ik ben vanaf dag 1 abonnee geworden. De aangeboden informatie biedt absoluut toegevoegde waarde bovenop het gedrukte exemplaar en kent een hoog actualiteitsgehalte. Daarnaast, en dat mag ook wel eens gezegd worden, is de site altijd beschikbaar en razendsnel. Top!

Willemijn Merkx

Geheel mee eens. Ook iets voor Emerce om aan te denken? De klant dus duidelijke keuze laten maken. En niet zoals het Financieel Dagblad inmiddels doet: voor steeds meer artikelen(lees on-line dienst) toch nog weer apart een bedragje vragen. Het gaat niet om die paar euro-cent maar het is de onduidelijkheid die stoort en de extra handelingen die je dan weer voor dat ene artikel moet verrichten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond