Deel dit artikel
-

63-Jarige tart online fotomarkt

De goedkoopste, snelst en beste worden, voor minder gaat Ton Marsman niet met Webprint, als luis in de pels van het veel bekendere Albumprinter. Zijn methode: optimalisatie van processing. Binnenkort betrekt Webprint een digitale afdrukfabriek van 10.000 m2.

"Het gaat om de workflow: weinig mensen met veel productie. Optimaal investeren in nieuwe procestechnologie. En vooral veel enthousiasme en saamhorigheid. We hebben in vier jaar tijd met twintig mensen niet één dag ziekteverzuim gekend. Personeel heeft ook opties. Maar dat is niet de belangrijkste drijfveer. We genieten ervan dit te mogen doen."

Twentenaar Ton Marsman spreidt direct maar zijn ondernemersbijbel op tafel uit. In 2004 stuitte hij op het geheim van de smid van het afdrukken van digitale foto’s: goedkoop, dat is het: "Met HP-machines kunnen we 1.700 vellen per uur verwerken en als het moet 16 uren per dag. Je neemt de beste materialen zodat die peperdure machines niet vastlopen. En dan nog kost het maar een paar cent per foto. Waarom moet je dan meer in rekening brengen?"

Webprint is de goedkoopste blijkt uit vele onderzoeken. "Ik krijg vaak het verwijt onder de kostprijs te verkopen. Maar we maken 12 procent netto rendement op een omzet van dit jaar bijna 10 miljoen euro. Dat doet de concurrentie niet na. CW Color, de grootste in Europa, meldde recent weer een kwartaalverlies. En Albumprinter hoopt dit jaar break-even te bereiken ondanks al het geld van investeerders. Daar snap ik dan werkelijk niets van."

Maar loopt Webprint niet tegen de grenzen aan en staat er binnenkort niet een betere concurrent op? "Schaalgrootte telt. Die markt groeit enorm hard, van 20 miljard afdrukken in 2003 naar ?? dit jaar. In 2010 wil ik 2,5 procent van de Europese markt hebben. Dat is dan 500 miljoen, maal één cent winst. We zitten nu op 100 miljoen afdrukken per jaar."

Marsman begon naar eigen zeggen ‘in een schuurtje’ van 30 vierkante meter, verhuisde naar een productie over 800 m2 en gaat nu in Oldenzaal naar 10.000 m2. Vallen en opstaan hoorde er ook bij: "Ik wilde het in 2003 helemaal anders gaan doen en leverde foto’s af met alle exif-informatie op de afdruk op gewoon papier. De kwaliteit was erbarmelijk. We kregen 30 tot 40 procent van de afdrukken retour. Wat een sof!"

Geleerd: mensen willen een echte foto. "Net als ze een echte ansichtkaart willen. Wat is er nu nog over van die e-cards. Dat helemaal anders willen doen bleef wel een drijfveer. Zo was Webprint de eerste met een fotoalbum met echt fotopapier, en naar eigen zeggen de eerste die gratis opslag van digitale foto’s aan klanten aanbood. "Goed voor de productie mensen kunnen steeds uit hun eigen arsenaal putten om opnieuw afdrukken te maken, of andere producten met oudere beelden. En in oktober beginnen we met textiel bedrukken. T-shirts met eigen foto’s en collages."

Soms gaat het enthousiasme met Marsman op de loop. Zo liet hij zich vorig jaar tegenover Emerce ontvallen dat hij zich in Silicon Valley zou vestigen in 2008. Zover kwam het niet. "Met een kennis van me in Dallas probeer ik wel de Amerikaanse markt op te gaan."

Marsman liet recent Trendbox onderzoek doen naar de fotoafdrukmarkt. Uitkomst: "Trendbox bestelde bij achtentwintig aanbieders tien foto’s van 10×15-formaat, een 13×18- en een 20×30-vergroting en lieten deze vervolgens op kwaliteit (scherpte, kleur, papier), prijs en bezorgsnelheid beoordelen door een vakjury en een consumentenpanel. Onder de achtentwintig aanbieders waren er vier waarbij de foto’s opgehaald kunnen worden in een winkel. Alle vier staan in de top 10 qua laagste prijs. Deze lijst wordt echter aangevoerd door Webprint, een aanbieder die de foto’s thuisbezorgt.

Maar hoe zit het met de kwaliteit? "Webprint komt met een 7,6 als gemiddelde cijfer van de vakjury en het consumentenpanel eveneens als beste naar voren. Webprint laat hiermee aanbieders als De Fotograaf (7,4), DigitaalFoto (7,3), Aldi (7,2) en Kodak (7,2) achter zich. Webprint blijkt – net als veel van zijn concurrenten – de foto’s binnen twee dagen af te leveren, hetgeen een gedeelde eerste plaats oplevert wat betreft de bezorgtijden."

Nu betaalde Webprint het onderzoeksbureau, dus is het logisch dat Webprint goed naar voren komt. Marsman: "We staan erop dat ze onafhankelijk onderzoeken. Dat is Trendbox ook aan haar stand verplicht." Hij zendt de gehanteerde methode van Trendbox toe.

En hij zegt tussen de 5.000 en 10.000 euro te betalen voor het onderzoek. Dat is marketing voor hem. "Ik wil gewoon aantonen dat we de beste zijn. Op welke punten dat dan niet het geval is kan ik met onze mensen kijken waarom anderen beter scoren en wat we nog moeten veranderen.

Marsman is afkomstig uit de fotoprocesindustrie en bracht de technologische kennis mee. Wat bezielt hem nog op de oude dag? "Plezier. Het is zo vreselijk leuk om te ondernemen. Dat ik dit nog mag doen, daar ben ik iedere dag dankbaar voor."

 

Deel dit bericht

8 Reacties

Piet

wat een rare kop boven dit artikel. Wat maakt het uit dat deze man 63 is? Waarom niet 'Ervaren ondernemer..' Nu wordt gedaan of het feit dat iemand 63 is het nieuws is.

henk

haha idd zeg, na een bepaalde leeftijd word je zeker gek ofzo

Ton uit Utrecht

Dat wordt meer dan 2,5 procent van de Europese markt, vermoed ik, als de hier vermelde feiten kloppen. Ik vind de leeftijd van de ondernemer zeer relevant: vaak zijn uitdagers een jaar of 30 jonger, maar hier blijkt het belang van (1) ervaring met het fotoproces en met ondernemen en (2) attitude ten aanzien van kwaliteit, klant en personeel. Beide aspecten hangen samen met leeftijd, denk je niet?

Jan Bartelds

Echt een succes story, maar het lijkt er op dat het succes deze dynamische ondernemer toch een beetje boven het hoofd aan het groeien is. Het eerste de beste beoordelingsforum dat ik tegenkom ( http://www.start12.nl/digitalefotos/webprint_168_review.html ) geeft sinds juni van dit jaar althans veel ontevreden commentaar van consumenten. Blijkbaar de keerzijde van een spectaculaire expanie.

Harry

s.v.p stoppen met het spammen met start12.nl links.

Joop

Als de foto die bij dit artikel staat is aangeleverd door Ton Marsman, heb ik sterke twijfels aan de kwaliteit van zijn afdrukken.

vario

Ben hier geloof ik advocaat van de duivel maar zoek eens op webprint in Google en je ziet wat Jan precies probeert te zeggen. Het is ook ongetwijfeld niet zijn eigen site…

Erwin Boogert - Emerce

Harry e.a., ik zal er op gaan letten. Het was me niet als zodanig opgevallen. Goed dat je het aangeeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond