Deel dit artikel
-

Belgen geven 2,3 miljard euro uit aan online aankopen in eerste kwartaal

De Belgische consument spendeerde 2,3 miljard euro online gedurende het eerste kwartaal van 2016. Dat is negen procent meer dan vorig jaar, zo meldt de Belgische Thuiswinkel.org BeCommerce.

Vooral de categorieën Toys, Consumer Electronics en Media & Entertainment kunnen volgens de belangenvereniging ‘een mooie groei’ voorleggen in aantal online aankopen.

De online aankopen vertegenwoordigen 16 procent van de totale bestedingen, terwijl dit tijdens het eerste kwartaal van 2015 nog maar 14 procent was. Er vinden ook steeds meer consumenten hun weg naar het internet. 76 procent van de Belgische bevolking winkelde tenminste één keer online gedurende de periode januari tot en met maart, terwijl dit vorig jaar 74 procent was.

In totaal werden gedurende deze periode ook 21,4 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van meer dan 7 procent ten opzichte van vorig jaar.

Ook tijdens het afgelopen kwartaal werden de meeste online aankopen gerealiseerd in de categorie Media & Entertainment. In totaal registreerden de Belgische online winkels 4,45 miljoen aankopen ter waarde van 110 miljoen euro. Gemiddeld gaven consumenten 25 euro per aankoop uit en de gemiddelde uitgaven per online koper was 44 euro.

Media & Entertainment wordt gevolgd door tickets voor attracties en evenementen, telecom en kleding.

Belgen betaalden grotendeels met een kredietkaart. Deze werd zelfs in 51 procent van de gevallen gebruikt. Het is vooral online Bancontact dat aan belang wint en stijgt van 40 naar 45 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond