99 ideeën voor new business
Het gat in de markt. Vind dat maar eens. Zoals de Hotelbon-uitvinder Chris Luken tegen Emerce zei: “Mensen vragen me vaak ‘wat is nou het gat in de markt?’, maar dat weet je altijd pas achteraf.” Bedankt meneer Luken. Gelukkig kwamen andere ondernemers, VC’s en wetenschappers wel over de brug. Het resultaat: een lijst zonder pretenties, maar wel ter inspiratie. Zodat u zelf met idee nr. 100 kunt komen: het idee waarmee u een succesvolle onderneming kunt starten.
1. Zoek een gat in de markt.
Het grootste probleem dus. De meeste kans op het gat ligt in de buurt van een trend, liefst een die u zelf als eerste spot. Trendwatchers: beyond2000.com, www.eye.nl , www.springwise.com
2. Zoekmachinespionage.
Trends zijn ook waar te nemen door goed te volgen waar mensen op zoeken. Elke zoekmachine heeft wel zo’n optie. Yahoo heeft er een aparte gimmick van gemaakt: de Buzz index. ( buzz.yahoo.com ). Wetenswaardig: volgens een onderzoek van de Washington Post gebruikt 77 procent van de business decision-makers het web als primaire bron voor nieuwe producten en diensten.
3. Zoekmachinemarketing.
De meest succesvolle vorm van internet-marketing tot nu toe (zowel voor exploitanten, adverteerders als tussenpersonen zoals Overture): koppel banners aan zoekwoorden of (ver)koop een plaats bovenin de zoekresultaten. Of de bezoeker er ook iets aan heeft is een ander verhaal.
4. Koop een failliete boedel en lap hem op.
Handelswaar is te verkrijgen op www.start-end.nl of www.webmergers.com
5. Idee zoeken. Ideeën genoeg op internet.
Die van www.idea-a-day.com (ruim 700 stuks) mogen vrijelijk misbruikt worden.
6. Doe het beter.
Zoek een bedrijf met slechte service of te hoge prijzen en doe het beter. Zomaar een concurrent van UPC starten is pittig. Maar denk aan Stelios: het is hem wel gelukt om met EasyJet grote luchtvaartmaatschappijen schrik aan te jagen.
7. E-business.
Als u het beter wilt doen via e-business, luister dan naar Edwin Basten, directeur Netdirect: “E-business werkt alleen als het een toegevoegde waarde heeft, niet omdat het e-business is. Je moet dus beter zijn dan je concurrenten en klanten tevreden houden. Als je e-business daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft, kun je meer producten verkopen aan je klanten tegen betere prijzen.”
8. Dagelijkse problemen.
Vraag uw vrienden naar hun dagelijkse problemen en verzin er een commerciële oplossing voor. “Druk, druk, druk”, moet de opmerking zijn geweest die de mensen van SuperServer aan het denken heeft gezet. Superserver levert nu persoonlijke diensten op kantoor. Stomerij, schoenmaker enzovoort. www.superserver.nl
9. Opslag (1).
www.citycloset.com doet in opslag. Niet van digitale data, maar van goederen. Zet de zooi in een speciale kast en CityCloset (alleen in de VS) haalt de spullen op. Het bedrijf brengt ze desgewenst ook weer terug. In Nederland nog niet gezien.
10. Opslag (2).
Nóg kleiner. Bij de huidige manier van informatie-opslag ligt de magnetisatie in het vlak van tape of harde schijf en is de kleinste afmeting van een bit beperkt doordat bij nóg kleiner bitvolume de bit onstabiel wordt. Een veelbelovend alternatief is een methode waarbij de magnetisatie loodrecht op de harde schijf staat. Dit heeft het voordeel dat de laagdikte van de magnetische dunne film minder uit maakt. De bits kunnen dus kleiner worden. www.mesaplus.utwente.nl
11. Opslag (3).
Storage was hot, maar de CEO van Cisco, John Chambers, zou er nu niet meer aan beginnen. Wat voor bedrijf zou hij vandaag de dag wel oprichten mocht hij de keuze hebben? Het blijkt er een te zijn met de nadruk op integratie van systemen. “Een jaar geleden zou ik storage hebben gezegd. Nu is de ‘system approach’ belangrijk, zoals bij bedrijven als KPMG, Cap Gemini, IBM of EDS. Je kunt niet een onderdeel, zoals firewalls, los zien van allerlei andere componenten, het moet tot een geheel gemaakt worden.”
12. Opslag (4).
Terugvinden is ook een markt. <a href=”http://www.collectorz.com]iseenvoorbeeldvaneenbedrijfdatcollectionmanagerslevertomverzamelingentebeheren.Isnogfunook.
13.Voordeingewijde:
Australischechocolade-ijsjes.
14.Authenticatie.
Ineengrenzelozewereldheeftalleswatmetauthenticatietemakeneengoudentoekomst:digitalehandtekeningen,irisscans,oorafdrukken,etcetera(leesookhetverhaalopp.72).Schiphollooptvooropmeteenpraktischetoepassing.ReizigersmetPrivium-lidmaatschapkunnensnellerdoorlopendankzijirisscanning.
15.Globalniches.
TijdschriftenalsWallpaperenDutchhebbeneennichetepakkendoorzichechtterichtenopdemodernewereldburger.Andere'″ target=”_blank” class=”news-text”>Collectorz.com
20. Koffie (2).
Belevenis. Laat veel mensen continu met je product bezig zijn. Verspreid bijvoorbeeld een klein gratis programmaatje, de DE-koffiemanager, voor op het werk dat er voor zorgt dat jij en je collega’s precies de juiste koffie voor elkaar halen. Dan wordt er van zo’n simpel plastic bekertje koffie opeens een belevenis gemaakt.
21. Koffie (3).
Branding. Zorg voor merkbekendheid onder jonge, nieuwe doelgroepen. Wat werkt beter dan muziek? Bied dus in de vorm van een prijsvraag aan om een ‘koffieconcert’ te laten plaatsvinden op het werk, thuis of waar dan ook. Met bekende artiesten als Trijntje Oosterhuis of Zuco103.
22. Koffie (4).
Meer smaakjes. Verkoop je klanten meer soorten producten. Blaas het fenomeen coffeeshop nieuw leven in door meer smaakjes aan te bieden, en je hebt opeens een wereldwijd merk zoals Starbucks.
23. Koffie (5).
Kopieer elk idee onmiddellijk. Zoals de Coffee Company met Starbucks deed.
24. Catalogus.
Het werkt nog steeds: verkopen uit een catalogus. Geef het vorm als een tijdschrift over shopping en de lezer kan er ook mee gezien worden. Zie Lucky, een blad/catalogus van uitgever Condé Nast. www.luckymag.com
25. Beroemd scoort altijd.
Combineer het met user-generated content (kost niets) en een SMS-dienst (kan geld opleveren) en je hebt zoiets als Vipspotting.nl .
26. Draadloos.
Het draadloze tijdperk staat aan het begin. Hebben we net gehoord over Wifi, is het alweer UWB dat de klok slaat (zie het artikel op p. 88). Daar liggen dus veel kansen voor infrastructuur, producten en diensten.
27. WiFi.
Infrastructuur. Boris Veldhuyzen van Zanten pakte een kans met WiFi. Overal in Nederland tegen 2,50 euro per uur draadloos internetten. HubHop zet bij luchthavens, uitgaanscentra en NS-stations antennes op. Dertig keer zo goedkoop en veertig keer zo snel als UMTS. www.hubhop.nl
28. Personal Portal.
Dienst. Een I-mode toestel gekocht en je weet nu al niet meer waarom eigenlijk? Creëer dan een persoonlijke portal voor je I-mode. Check je mail en al je notities die je op internet invoert op je I-mode toestel. Maak zo een onnuttig instrument toch nog nuttig met volwassen zakelijke toepassingen. www.simcard.nl
29. Betalingssysteem.
Een eeuwig onderwerp op internet, waar nog steeds vernieuwing in mogelijk is. Zoals Mollyguard.com , dat een online systeem biedt voor incidentele betalingsafhandeling. Handig voor bijvoorbeeld organisatoren van evenementen.
30. Nieuwe markt (1).
Shanghai, symbool van het nieuwe China. Is in potentie een van de grootste en meest moderne metropolen.
31. Nieuwe markt (2).
Budapest, het hart van Europa. Klaar voor toetreding tot de EU.
32. Nieuwe markt (3).
Ghana. “Internet in Afrika zal zich sterk ontwikkelen, dus daar zitten gaten in de markt, waar ik niet in ZOU duiken, maar in duik.” Aldus Ronnie Overgoor, CEO van internetbedrijf Explainer DC dat een Ghanese vestiging opende.
33. Online TV.
Joris van Heukelom van TMF denkt dat het zo’n vaart niet loopt met breedbandige streaming content. Gewoon te duur om aan te bieden. (zie interview op p. 52). Maar wie zegt dat hij gelijk heeft? “De tijd komt eraan waarin het hele ‘systeem’ dat nu televisie heet, overbodig wordt en integreert in internet. Ik geloof nog steeds in de Jamby-ideeën, ze moeten alleen wat eenvoudiger en begrijpelijker worden verkocht aan ‘het volk’, niet freaky voor een niche”, aldus Ronnie Overgoor, directeur van webbouwer Explainer DC.
34. Beeldtelefonie.
Eckart Wintzen, goeroe: “Beeldtelefonie is het meest natuurlijke gevolg van wat er maatschappelijk gaande is, met name steeds grotere bandbreedte en toenemende behoefte aan elektronische één-op-één communicatie.”
35. Scholing.
Eckart Wintzen: “Op meer flexibele en modernere wijze dan de openbare scholen.”
36. Nieuwe medicijnen.
Eckart Wintzen: “Ontwikkeling van nieuwe medicijnen gebaseerd op peptide-technologie. Daarvan ligt succesvolle toepassing reeds binnen handbereik en dus de inkomstenhorizon in een nabij verschiet. Niettemin; voor medicijnen moet je natuurlijk wel ‘deep pockets’ hebben.”
37. Schone energie.
Eckart Wintzen: “Een voorsprong opbouwen op het gebied van schone energie, -productietechniek en -producten is nooit weg.”
38. Dating met charactermatch.
Tom Kok, onder meer Coolcapital, ex-voorzitter D’66: “Dating met gebruik van charactermatch: die kwam hier voorbij en als ik het niet razend druk had gehad, was ik er direct ingesprongen. Dating is een hype, en dit is een serieuze variant. Het gebruikt internet op z’n best, en voorziet in een maatschappelijke behoefte.
39. Gas!
Tom Kok: “En verder pleit ik voor actie, handen uit de mouwen! Om een diepe recessie te voorkomen moeten we gas gaan geven.”
40. Octrooirechtsbijstandverzekering.
Egbert Ottevanger, ID-NL: “De octrooirechtsbijstandverzekering die we hebben bedacht wordt nu een dienst van bestaande verzekeraars; maar als ik de mogelijkheid had, had ik dat graag zelf gedaan.”
41. Zonnecollector.
Egbert Ottevanger. “Ik geef veel kans aan de verbeterde zonnecollector: goedkoper, beter rendement en mooier. Maar milieu en energie blijft een moeilijke markt.”
42. Elektrische voertuigen.
Frank van Oirschot, onder meer Netlinq, framfab, Twofold: “Ik ben recent in drie verschillende ondernemingen gestapt: onder meer in een bedrijf dat elektrische voertuigen ontwikkelt…”
43. “…en in Ex Machina,
dat zich richt op multiplayer parallel gaming. Maar het blijft een afweging, want je kan niet alles doen…”
44. “…want ik zou graag
ook nog een fastfoodketen willen beginnen voor biologische snacks.”
45. Geen idee.
Fred Pols, The Vision Web: “In deze barre tijden heb ik niet zoveel van dat soort opwellingen.”
46. Gat in de middag.
Dick Groot, Maxfoodmarket: “Het gat in de markt, daar zit ik in! Maar ik zie veel kansen in het verlengde. Logistiek gezien blijft de middag onbenut, omdat je dan bij veel particulieren niet kan bezorgen. Bij bedrijven kan dat echter wel.”
47. Verkoopprocessen in de media.
“De meeste uitgevers zitten er flink naast als het gaat om de kwaliteit van hun verkoopprocessen. Daar liggen dus kansen. Uitgevers moeten hun verkoopproces eens serieus nemen”, aldus Marcel Creemers, hoogleraar Informatiewetenschappen aan de VU en de Universiteit Nyenrode.
48. Zoeken op betekenis.
Marcel Creemers: “Het huidige web is gebaseerd op syntax (hoe je iets schrijft), de nieuwe generatie webtoepassingen gaat uit van semantiek (wat iets betekent). Uitgeverijen moeten hierin investeren, omdat het kunnen zoeken op betekenis hun wereld gaat veranderen.”
49. Meer printers.
Marcel Creemers: “Uitgevers moeten stoppen met drukken en investeren in printers. Neem Schiphol, mensen hebben daar de tijd. Nu sta je daar met z’n allen in zo’n klein boekwinkeltje met een aanbod van niks. Zet daar een goede printer neer en de boeken vliegen de winkel uit. Als winkelier kun je alles verkopen wat je wilt omdat de database zo’n beetje oneindig is. Alle talen zijn beschikbaar en je hebt niets op voorraad.”
50. Precieze informatie.
Marcel Creemers: “Voor uitgevers liggen er kansen in het leveren van precieze informatie in termen van tijd en plaats. Stel dat ik als jurist betrokken ben bij een rechtszaak, dan wil ik specifieke dingen weten en niet in algemeen opgezette databanken of in losbladige naslagwerken snuffelen. Ik wil een antwoord op een vraag. Die vragen en antwoorden zijn via mobiele devices te behandelen.”
51. Keten-integratie.
We horen het steeds vaker om ons heen, John Chambers zei het al in #10, en Christine Karman, CEO Izecom, bevestigt het: “Koppel je databestand aan andere bestanden via internet.”
52. Business Process Outsourcing.
Hele bedrijfsprocessen kunnen prima buiten de deur worden gebracht, voor zover het tenminste geen kernterrein is. Welke processen komen daarvoor in aanmerking? Human resources, bijvoorbeeld. De afdeling personeelszaken, plus alles wat daar de laatste jaren bij is gekomen. Voordelen zijn kostenbesparing en betere dienstverlening. De service door specialisten (denk aan carrièreplanning) kan veel groter zijn, en de precieze inhoud wordt contractueel vastgelegd. Loek van den Boog, van General Atlantic Partners gelooft hierin. Daarom heeft hij ook geïnvesteerd in een bedrijf als Exult. www.exult.net
53. Beveiliging.
“Het creëren van veilige kanalen heeft topprioriteit. Daar is dus geld te verdienen. ” Christine Karman, CEO Izecom, oprichter Tryllian.
54. Resultaatverplichting.
Nog een tip van Ronnie Overgoor, CEO Explainer DC: “Wees concreet en durf een return-on-investment op de klant zijn ICT-investering aan te gaan.”
55. Vijf tips
van ‘serial starter’ Christine Karman voor starters. 1 Zorg dat er geld binnenkomt vanaf de eerste dag. 2 Focus op je core business en core competence. 3 Zorg dat je de beste mensen om je heen hebt. In deze tijd moet dat laatste geen probleem zijn. 4 Laat de kosten nooit sneller groeien dan je omzet. 5 Stap niet te vroeg of te laat in een hype.
56. Luister niet naar goeroes.
“Ze zitten ernaast. De grote successen in de IT-wereld zijn niet voorspeld: SMS, Instant Messaging, filesharing, webloggers. Onthoud dat internet een netwerk tussen mensen is. Veel succesvolle initiatieven blijken user-to-user gedreven.” Michiel Frackers, ex-Planet Internet en ex-BitMagic
57. E-commerce rebound.
“Door het toegenomen vertrouwen in e-commerce liggen er kansen bij bedrijven die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in de opbouw van een klantenbestand. Dit is het moment om deze database verder te activeren. Consumenten zijn steeds meer gewend aan online bestellen.” Edwin Basten, directeur Netdirect
58. Betaalde content.
Wie zegt dat niemand wil betalen voor online content? “Er is nog groei mogelijk binnen betaalde contentdiensten. In de eerste plaats natuurlijk erotiek. Maar er zijn meer mogelijkheden. Betaalde gaming bijvoorbeeld. En een prachtig voorbeeld is marktplaats.nl. Gratis je advertentie zetten, maar als je weer bovenaan wilt staan moet je een 0900 nummer bellen voor 1,15 euro per gesprek. Verder zijn mensen in mijn ogen bereid micropayments (zie ook ons artikel op p.84, red.) te doen voor archieven, het kadaster of diensten zoals de Kamer van Koophandel.” Edwin Basten, directeur Netdirect
59. Niet dumpen?
“Zorg altijd voor een winstgevende business case, met andere woorden: kostprijs product + marge = verkoopprijs.” Edwin Basten, directeur Netdirect
60?en ook niet gratis.
Elke ex-dotcom-ondernemer heeft er nog nachtmerries van. Edwin Basten zegt het daarom nog eens: “Investeer niet te veel in ‘gratis’ diensten om een database te vullen.”
61. Bestaande klanten.
“Combineer persoonlijke verkoop met e-business. Concentreer je op bestaande klanten. Als je nu nog klanten moet gaan vinden wordt het erg moeilijk”, aldus Edwin Basten, directeur Netdirect. Maar bestaat de klant eigenlijk wel? Volgens professor Verbeke niet (zie p.48).
62. Contact.
“Elke toepassing waarbij mensen contact kunnen krijgen met elkaar, contact kunnen onderhouden met elkaar en contact kunnen uitbouwen met elkaar was, is en zal succesvol kunnen zijn. Met andere woorden: zolang je binnen het concept ‘contact tussen mensen’ blijft heb je de meeste kansen op werkelijk succes. Denk hierbij aan toepassingen als e-mail, (Hotmail), ICQ, (mobiele) telefonie en intermediair concepten (datingsites en dergelijke).” Kees Zegers, directeur Virtual Industries
63. Kosten besparen.
“Internet zal steeds meer ingezet worden voor kostenbesparing in plaats van additioneel te verdienen. Oftewel, geld verdienen door kosten te besparen. Voorbeeld: online banking (minder kantoren).” Kees Zegers, directeur Virtual Industries
64. Schoenpoetsautomaat.
Een schoenpoetsautomaat in elke supermarkt. En dan niet zo’n apparaat met twee borstels, dat je in de meeste hotels ziet staan. Nee, een geavanceerde machine die aparte insmeer- en uitpoetsborstels heeft, in de variëteiten zwart, bruin, blauw en kleurloos. Met een schermpje dat de precieze instructies stap voor stap weergeeft. Hieraan is meer behoefte dan een persoonlijke aan-huis schoenpoetsdienst, omdat het goedkoper is. Voor twee euro weer glimmende schoenen.
65. Entertainment automatiek.
Even mijn MP3-spelertje bijtanken op het station of benzinepomp.
66. Test (1).
U mag bepaalde medicijnen niet gebruiken omdat anderen onder de bijwerkingen lijden? Die tijd is spoedig voorbij. Momenteel worden veel medicijnen verboden omdat ze schadelijk kunnen zijn voor een kleine groep mensen. Door apparatuur te leveren aan de biotechindustrie waarbij ziekteprocessen en genetische ‘gevoeligheden’ beter in kaart kunnen worden gebracht, kan beter worden ingeschat wie welke drug hebben kan. Iedereen kan snel een testje doen. Affimetrix is daarmee bezig in de VS en naar verwachting zal dit in de komende jaren een winstgevend project worden.
67. Test (2).
Checkpoint is een succesvol, commercieel testcentrum voor AIDS in Amsterdam.
68. SnapLink.
Fotografie is hot, en Sjoerd Vrijburg begreep dat. Hij begon Snaplink: je eigen partyfoto’s tegen lage kosten via internet bekijken, zonder ze zelf naar de fotograaf te hoeven brengen. Op feesten worden wegwerpcamera’s uitgedeeld met een complete Coca-Cola lay-out. Bij de uitgang staat een grote mand waarin de rolletjes, voorzien van je adresgegevens plus e-mail ingeworpen kunnen worden. De adverteerder ontwikkelt tegen lage kosten het filmpje en stelt die beschikbaar op internet. Weinig kosten, veel reclame en adresgegevens. www.snaplink.nl (nog onder constructie)
69. ‘Sex sells’
Het is niet gezegd dat elke pornoboer miljonair wordt, maar bent u er vroeg bij zodra een nieuw platform opduikt (het schijnt dat mobile seks op het ogenblik behoorlijk ‘hot’ is) dan maakt u meer kans om rijk te worden dan uw geld te investeren in loterijtickets.
70. Opruimen (1).
Het nieuwste filter-initiatief van de gebroeders Baan: een neuraal netwerk kijkt welke woorden het meest in normale sites voorkomen en het meest in pornosites. De lijst wordt dagelijks gecheckt en van nieuwe regels voorzien. Zodat een pagina met het woord escort, waar ook Ford in voorkomt, niet wordt afgekeurd. Het werkt in combinatie met Imagemanager van Clearswift www.clearswift.com.
71. Opruimen (2).
Waarom bestaat er nog geen CD-versnipperaar?
72. Open Brick.
Zware laptop? De Open Brick is een kleine en stille, maar volwaardige computer. Geoptimaliseerd voor Open Source-oplossingen. Denk hierbij aan een firewall, mini-server, portable website, intelligent antwoordapparaat, thin client, MP3-speler. Initiator: Marcel van der Boom. www.openbrick.nl
73. Clubbing in co-locations.
Deze co-locations zijn massaal ingericht tijdens de internethype en staan nu leeg en zijn goedkoop te huur of te koop en liggen goed bereikbaar. De ruimtes zijn goed gekoeld en te ontluchten, bovendien brandvrij.
74. Stealth.
Soldaten kunnen in het donker worden opgespoord door de warmte van hun lichaam. Er wordt hard gewerkt, onder andere door TNO, aan stealth-gevechtspakken, ‘onzichtbare uniformen’. Proeven zijn gedaan waarbij een ventilator koolzuurgas door het uniform pompt zodat lichaamswarmte slechts geleidelijk wordt afgegeven aan de omgeving.
75. Business Analytics/ contentbeheer.
Documentbeheer verschuift steeds meer richting contentbeheer: van de verpakking naar de inhoud. Elk bedrijf wil weten welke informatie er binnen een onderneming voorhanden en nodig is. Deze ontwikkeling staat nog maar aan het begin. Een ideaal systeem put de management-informatie uit het SAP-systeem, klantgegevens uit de klantendatabases en systeeminformatie uit de helpdeskfiles en maakt dit allemaal beschikbaar voor analyses.
76. Groovy Chips.
De kamertemperatuur wordt automatisch opgevoerd zodra uw lichaam het koud krijgt. Nga Pham ontwikkelt een ‘groovy chip’ met alle componenten voor draadloze communicatie. Die componenten zijn de zogeheten passieve componenten, zoals spoelen, condensatoren of transformatoren. Het is de voorloper van chips die mensen met zich mee zullen dragen en die automatische klimaatregeling in huis, betalingstransacties, medische monitoring van patiënten buiten het ziekenhuis, draadloos mogelijk maken. TU-Delft. www.delftintegraal.tudelft.nl
77. Locatiebepaling.
Een GPS-device in een rugzakje: altijd weten waar je kind uithangt. www.pomals.com/products.htm en www.kidcontact.com
78. Lifestyle voor bejaarden.
Weinig producten zijn aan de lifestyle-revolutie ontkomen. Zelfs de bakfiets is nu een statussymbool geworden. De bejaarden zijn er tot nu toe karig van af gekomen. Dus waarom geen coole rollators?
79. Observeer consumenten-gedrag.
Wat kopen ze? Wat willen ze, maar is niet voorhanden? Wat kopen ze, maar vinden ze niet goed? Waar kopen ze, wanneer en hoe? Waarom kopen ze? Waar kopen ze meer van? Wat zouden ze nog meer nodig kunnen hebben? (lijstje gevonden op www.planware.org/ideas.htm , ook voor al uw software om plannen te smeden)
80. Huur slome en domme mensen in.
En zet er slimmeriken omheen, die zo hun uiterste best moeten doen om hun creatieve ideeën aan hun collega’s te verkopen. Of lastpakken, die zich niets aantrekken van de normale gang van zaken. Kortom: huur mensen in die je organisatie op scherp zetten. (Ideetje uit Fast Company).
81. Gezondheid.
De bayboomer-generatie is geobsedeerd door jong en gezond. Gezondheids-sites zullen in de komende jaren daarom top worden.
82. www.moneymeetsideas.com + www.digitaldividend.org
83. Handen vrij.
Michiel Mol, oprichter Lost Boys, mede-oprichter Media Republic: “Ik ben bij Lost Boys een andere rol gaan vervullen, en ik kreeg toen zoveel tijd en nieuwe ideeën dat ik ben gestart met Media Republic. Een bedrijf dat leuke ideeën bedenkt, en meer nog: ideeën van andere adopteert en uitvoert, waarbij we onze expertise gebruiken op het gebied van internet, wireless enzovoort. Het bedrijf moet gaan verdienen aan het succes van zo’n multimedia format. We merken dat er meer ondernemers opstaan, er zijn talloze ideeën. Hopelijk is dat een voorbode van economisch herstel.”
84. Transactiegerelateerde content.
Martijn Hoogeveen, mede-oprichter Take It Now: “Ik denk dat er vooral veel geïnvesteerd wordt in content, en dan niet de redactionele content, maar transactiegerelateerde content, zoals productbeschrijvingen, catalogi. Daaraan gerelateerd de ‘advisors’ die deze content logisch ontsluiten, eenvoudige tools voor de gebruiker.”
85. Offshore programming.
Martijn Hoogeveen: “Er zijn nog steeds kansen in offshore programming, met name voor de specialistische dingen. En de tools voor authenticatie en online betaling en betalingsgarantie in de b-to-b markt: daar zit het grote handelsvolume.”
86. Kinderopvang.
Ann Jepma, mede-oprichter Consumer Desk: “Er is heel veel behoefte aan goede kinderopvang. Niet dat ik nou meteen op andermans kinderen wil gaan passen, maar als ik de gelegenheid had zou ik graag eens bedrijfsmatig willen analyseren hoe dat anders en beter kan.”
87. Ex-collega-zoeker.
Er zijn sites die informatie bieden over vroegere klasgenoten, over maten uit militaire dienst en over oude vrienden. Nog niet gezien: sites die informatie over ex-collega’s verzamelen, wat wel zo handig zou zijn voor het eigen netwerk. Zie classmates.com, schoolbank.nl en friendsunited.co.uk
88. Maak remakes van klassieke producten voor mobiel gebruik.
Denk bijvoorbeeld aan het computerspel Prince of Persia, waarvan twee miljoen exemplaren werden verkocht. De allernieuwste versie voor de Nokia 3410 lijkt verdacht veel op de Gameboy-versie uit 1991 (zie blz. 68) en vereist niet veel meer dan een licentie en een Java-programmeur.
89. “Verkoop desnoods je fiets”,
zei Escador’s Leen Zevenbergen tijdens de eerste Emerce Industry Day in antwoord op de vraag waar je geld vandaan moet halen als het je niet lukt om venture capital voor je geweldige businessplan te vergaren.
90. Haal baat uit wat men haat.
Nog steeds wordt alles wat van Microsoft afkomstig is gehaat door talloze mensen over de hele wereld. Zorg voor een alternatief dat niet van Microsoft afkomstig is en zie uw bankrekening vollopen.
91. Recycling.
Heimwee naar kwartjes, pfennigs en centimes? U kunt ze nu weer terugkopen. Pekunia koopt alle kleine Europese munten op en laat er in Hong Kong manchetknopen van maken om ze via grote concerns aan de man te brengen. Productiekosten ‘een paar euro en verkoop tegen het drievoudige’. Een initiatief van Mark Pompe en Aat Grinwis. www.pekunia.nl
92. Groei mee met Europa.
Nu het zeker is dat er tien Euro-landen bij zullen komen, wordt het tijd om te kijken of uw huidige product of dienst tien gelokaliseerde versies moet krijgen.
93. Muzikale zoekmachines.
Wetenschappers hebben uitgezocht hoe zij een computer muziek kunnen laten herkennen. Volgens professor Mark Sandler van de Queen Mary University zal dit de manier veranderen waarop wij muziek gebruiken in het alledaagse leven en “biedt het voor de muziekindustrie nieuwe manieren om geld te verdienen”. www.omras.org
94. Begin een telecombedrijf.
De grote telco’s hebben de afgelopen jaren gezamenlijk honderdduizenden mensen ontslagen. Maak van die human-capital vernietiging gebruik door de beste onder hen in dienst te nemen en hoor uit eerste hand wat uw concurrenten goed en niet goed hebben gedaan. Alternatief: begin een uitzendbureau voor ex-telecompersoneel.
95. Een PC voor het hele gezin.
Tot nu toe zijn PC’s eenpersoonsapparaten die veelal op bureaus staan. Maar zo wordt het nooit wat met online films kijken met het hele gezin; een bankstel voor het bureau is toch ook geen gezicht. Verzin een PC die net zo toegankelijk is voor het hele gezin als een televisie.
96. Advertentie-alternatieven.
De meeste bladen menen dat zij louter dankzij advertentie-inkomsten kunnen bestaan. Maar in de 19e eeuw stonden advertenties ook in boeken. Zoals nu bekend bleek een alternatief goed mogelijk, in dit geval: geen advertenties.
97. Meeliften:
ga werken voor iemand die het briljante idee al in praktijk heeft gebracht en geniet mee van zijn of haar succes. Bekendste voorbeeld: Steve Ballmer, was in 1980 de eerste business manager die door Bil Gates werd aangenomen, werd in 2000 de nieuwe CEO van Microsoft.
98. Zoek de nieuwe koning. Ooit was de klant koning. Met de groei van internet werd content ‘king’. Tegenwoordig is Return-On-Investment de heerser (zie blz. 34). Zoek uit wie of wat de troonopvolger wordt en baseer daarop een adviesbedrijf.
99. Vind Osama Bin Laden. Verlos de wereld van den boze en vang 25 miljoen dollar. Bountyhunters vinden hun prospects op de FBI-site. www.fbi.gov/mostwant/terrorists/terubl.htm
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Kees
Mooi artikel. Vond laatst deze website met allerlei business ideeën, misschien ook interessant? http://www.businessideeen.nl
S-O-S - N.v. T
Te mooi om waar te zijnzzz
Stanley Skinner
Goede dag iedereen mijn naam is Stanley Skinner kom uit Canada, een paar jaar geleden was ik financieel gespannen. Ik haastte me naar mijn bank om een lening aan te vragen om een bedrijf op te starten. Helaas werd mijn bankwezen geweigerd vanwege mijn credit score en ze konden niet helpen en door mijn wanhoop ben ik opgelicht door verschillende online geldschieters die beloofden me te helpen, maar uiteindelijk ben ik het slachtoffer geworden van oplichting Ik heb veel geld en mijn hoop verloren omdat ik zo gefrustreerd was, Op een dag toen ik doorging het internet opnieuw vond ik een geldschieter Mr John Horton Ik dacht het nog een keer te proberen tot mijn grootste verrassing hij was in staat om me een veilige lening te lenen, totaal het bedrag van $ 200,0000 voor de eerste keer in mijn leven realiseerde ik me dat er weinig geldschieters zijn die mensen niet bedriegen, zijn naam is Mr John Horton. Ik zal elk orgaan dat een lening nodig heeft adviseren om contact met hem op te nemen via zijn e-mail (johnemoneyloannn@hotmail.com) hij kan u helpen omdat hij was een God stuurde me dit jaar en ik zal nooit vergeten h ik ben voor de hulp die hij mij geeft.
God zegene hem
Stanley Skinner
Swordfish
meeste van de links werken niet