Deel dit artikel
-

Aandelen Demand Media stijgen flink op eerste beursdag

De online uitgever Demand Media, sloot de eerste dag op de beurs gisteren af met aandelen waarvan de prijs 33 procent hoger eindigde dan de intekenprijs. Het bedrijf heeft nog nooit winst weten te boeken, maar sloot desondanks hoger af dan verwacht.

Het aandeel Demand stond woensdag op een maximum van 25 dollar, maar sloot op 22,65 dollar. De intekenprijs was 5,65 dollar op de beurs in New York.

De beursgang van Demand Media is de eerste in een rij van andere internetbedrijven waarvan de komende twee jaar een beursgang wordt verwacht, waaronder LinkedIn, Groupon en als klapper op de vuurpijl, Facebook.

De bandbreedte voor de prijs per aandeel werd eerder vastgesteld op 14 tot 16 dollar. Er werden 8,6 miljoen aandelen uitgegeven door Demand Media en externe aandeelhouders.

Hoewel het bedrijf wel omzet draait, heeft het in de vier jaar dat het bestaat met het huidige verdienmodel nog niet eerder winst gedraaid. Daar waarschuwde het bedrijf investeerders ook voor in de prospectus. Een groot deel van de omzet komt uit de cpc performance based advertenties van Google. Het nieuwe geld dat met de beursgang wordt opgehaald, wordt onder meer gebruikt voor internationale expansie.

Demand Media is in Amerika en Engeland actief met eHow en exploiteert ook Livestrong.com, Trails.com, Golflink.com, Answer Bag en Cracked.com. Deze sites staan stuk voor stuk in het teken van handleidingen, tips & trics en andersoortige uiteenzettingen. Het bedrijf is de grootste uploader op Youtube via de instructiefilmpjes die het voor een habbekrats laat produceren door freelancers.

Nielsen was een tweede bedrijf dat woensdag de beursgang maakte. De aandelenprijs steeg hier met 8,7 procent. Er werd hiermee 1,6 miljard dollar opgehaald, meer dan verwacht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond