Deel dit artikel
-

“Aanpak SMS-spam en internetmisbruik moet worden verscherpt”

De Stichting Informatiedienstencode (Stic) wil dat het toezicht op de Code Telefonische Informatiediensten wordt verscherpt. Deze gedragscode was ooit een poging tot zelfregulering die de destijds veel voorkomende problemen met babbelboxen en torenhoge rekeningen van de 06-sexlijnen aan banden moest leggen.

STIC wordt echter naar eigen zeggen steeds vaker geconfronteerd met klachten over SMS-spam (ongevraagde berichten die de ontvanger geld kosten) en internetdiensten waarbij via software contact wordt gelegd met (dure) betaalnummers. Internetgebruikers hebben niet in de gaten dat hun bestaande verbinding wordt verbroken en zij via een duur betaalnummer (veelal erotische) websites bekijken. De website plaatst onopgemerkt een plug-in op de harde schijf, die de verbinding opzet. Pas achteraf worden gebruikers geconfronteerd met een hoge telefoonrekening.

"Tachtig procent van de circa 1200 klachten die we vorig jaar ontvingen heeft betrekking op dit soort diensten", zegt directeur John van der Meulen. "Daarbij moet u bedenken dat we vorig jaar waren uitgegaan van hooguit 800 klachten." STIC heeft uit een steekproef geconcludeerd dat gebruikers gemiddeld voor 800 euro worden benadeeld, maar er zitten ook gevallen bij van tienduizend euro.

Ook SMS-spam grijpt inmiddels steeds meer om zich heen. Bellers merken dat ze de berichten niet of moeilijk kunnen afbestellen. TROS Radar en de Stichting Ombudsman publiceren sinds kort een lijst met afmeldcodes voor hardnekkige SMS-berichten. De lijst van TROS Radar was aanvankelijk anoniem aangereikt door een medewerker van Dutchtone.

STIC heeft een werkgroep in het leven geroepen die gaat bekijken hoe bedrijven die zich niet aan de gedragscode houden, kunnen worden aangepakt. STIC kan nu al wel een geldboete opleggen en waakhond Opta vragen om het nummer in te trekken, maar uitsluitend na een uitvoerige klachtenprocedure, waarin bedrijven zich mogen verweren. STIC wil kijken of er sneller ingegrepen kan worden. Ook zouden bedrijven gebruikers duidelijker moeten waarschuwen voor eventuele kosten. "Met telefonie hoor je heel duidelijk dat een gesprek zeventig cent per minuut kost", zegt Van der Meulen.

Of de regels verschept zullen worden, hangt wel af van de bij STIC aangesloten telecombedrijven. "Het is nog altijd een zelfreguleringcode", aldus Van der Meulen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dick Klees

KPN trekt zich niets aan van het wettelijke verbod om spam versturen.Op grond van de Telecommunicatiewet is het versturen van ongevraagde elektronische boodschappen in of vanuit Nederland niet toegestaan, tenzij je daar zelf als ontvanger toestemming voor hebt gegeven.Dat heb ik uitdrukkelijk nooit gedaan, en toch krijg ik regelmatig ergerlijke reclameboodschappen op mijn telefoon.Wie ook onaangenaam verrast wordt door ongevraagde reclame van KPN op zijn gsm kan dit melden bij de opta op de website http://www.spamklacht.nlIk raad iedereen aan dit te doen, omdat KPN anders ijskoud doorgaat met zijn onwettige acties.

Ben Hogers

Tis een grove schande dat dit soort diensten gewoon maar in de lucht blijven en op een schandalige wijze mensen geld afhandig maken. Ook het feit dat de KPN hun klanten niet goed genoeg informeert over dergelijke kostenposten is voor mij niet te begrijpen. Als vader die een mobieltje heeft aangeschaft om bereikbaar te zijn voor dochters en vrouw en niet om zo maar suf om zich heen te bellen wordt ik dus geconfronteerd met een maandelijkse rekening van 40 euro, pas toen ik hier serieus naar ging kijken kwam ik er achter dat al twee maanden, ik weet niet hoeveel ongevraagde smsjes bij mij op de rekening werden gezet.Hier moet toch een einde aan gemaakt kunnen worden.Heb het inmiddels zelf kunnen stop zetten maar ben wel dus inmiddels zo´n 50 a 60 euro lichter in twee maanden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond