Deel dit artikel
-

Aantal unieke advertenties sterk gestegen

Het aantal unieke advertenties is in de eerste paar maanden van dit jaar met 33 procent toegenomen. Dit zegt Nielsen//NetRatings, dat vervolgens spreekt van een herstel van de markt voor online advertising. Of dat ook daadwerkelijk het geval is blijft de vraag, omzetcijfers voor dit jaar heeft de online advertisingbranche nog niet gepubliceerd. Het beeld van de twee grootste verkopers AdLink en DoubleClick is niet eenduidig.

Het aantal unieke advertenties (het aantal verschillende advertenties) is in de eerste vier maanden van dit jaar gestegen van 52,5 tot 69,8 duizend. Sinds maart vorig jaar was er juist sprake van een gestage daling. Het zijn met name grote traditionele adverteerders die bijdragen aan de groei, aldus Nielsen//NetRatings, waarbij voedingsmiddelenconcern Nestlé tot een van de grootste groeiers behoorde.

Nielsen//NetRatings spreekt in zijn <a href="
http://www.nielsennetratings.com/pr/pr_020513.pdf” target=”_blank” class=”news-text”>rapport van "tekenen dat de online advertising markt herstelt". Het geeft inderdaad aan dat er meer advertenties geplaatst worden, maar de vraag is tot welke omzetgroei dit leidt. Het Interactive Advertising Bureau heeft nog geen jaarcijfers gepubliceerd over 2001, ook niet over het eerste kwartaal van 2002. De laatste cijfers die het bekendmaakte zijn die van het derde kwartaal, er was toen sprake van een daling in bestedingen van 4,1 procent.

De begin deze maand gepubliceerde kwartaalcijfers van AdLink laten wel een groei in omzet zien in het eerste kwartaal. Deze nam toe van 7 miljoen euro vorig jaar tot 8,5 miljoen euro dit jaar. Vorig jaar nam AdLink de Europese advertentietak van DoubleClick over. Met deze omzet erbij komt AdLink in het eerste kwartaal uit op een omzet van 10,2 miljoen euro. De Nederlandse vestiging behaalde in het eerste kwartaal operationele winst, meldde AdLink bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het bedrijf gaf eerder al een verwaching voor het huidige jaar en meldde toen dat het een omzet van tussen de 48 en 51 miljoen euro verwacht.

Een minder positief beeld komt naar voren in de cijfers van DoubleClick , dat met het verkopen van reclame alleen nog actief is op de Amerikaanse markt. Het is inmiddels ook meer gericht op het ontwikkelen en licenseren van technieken voor online advertising, waaronder het Dart-systeem. De omzet van DoubleClick bedroeg in het eerste kwartaal 83,5 miljoen dollar, daarvan was 16,5 miljoen dollar afkomstig uit de verkoop van buttons, banners en andere online reclame. Een vergelijking met voorgaande periodes is lastig, aangezien DoubleClick toen nog de Europese tak in zijn boekhouding had staan. Het voorspelde tijdens de presentatie van de cijfers in april een daling van de omzet in het tweede kwartaal, wat zou resulteren in een omzet van tussen de 11,5 en 13 miljoen dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond