Deel dit artikel
-

ABN Amro wil online verdienen aan ‘cross selling’

ABN Amro verwacht dat 40% van haar klanten tegen 2003 zal Internetbankieren, wat een vertienvoudiging van het huidige percentage is. Bij de presentatie van de jaarcijfers gaf het internationale bankconcern gisteren aan 1,8 miljard euro te zullen investeren in e-commerce. Door 'cross selling' hoopt ABN Amro ook nog wat terug te verdienen aan het nieuwe medium.

Van de 1,8 miljard euro zal ABN Amro 800 miljoen euro in online business-to-consumer activiteiten stoppen en 1 miljard aan b-t-b diensten en producten besteden. Venture capital investeringen, waaraan het concern vorig jaar 200 miljoen heeft gespendeerd, zijn hierbij niet inbegrepen. ABN Amro steunt op dit gebied ruim 100 projecten, waaronder de grootschalige b-t-b-platforms Identrus , Trade-on-Line en Bex.Com . Identrus is een garantiesysteem voor elektronische handel, dat begin dit jaar van de grond zou moeten komen. De persvoorlichter wilde niet aangeven hoeveel dit jaar zal worden geïnvesteerd in dit soort initiatieven, noch hoe het staat met de progressie ervan.

Begin dit jaar presenteerde ABN Amro het meerjarenplan Focus 2005 , dat onder meer inhoudt dat Nederlandse consumenten naast de traditionele kanalen ook via Internet bij de bank terecht moeten kunnen. Aan het einde van het derde kwartaal moeten alle 4,5 miljoen Nederlandse klanten Internet kunnen gebruiken als een volwaardig geïntegreerd additioneel kanaal voor alle bankdiensten naast de kantoren en het callcenter. Tegen 20003 verwacht de bank dat 40% van al haar klanten online zit tegen 4% van de huidige 14 à 15 miljoen klanten.

Op dit moment heeft ABN Amro 500.000 particuliere klanten die via elektronische kanalen beleggen en hun betalingsverkeer regelen. Zoals Emerce gisteren reeds meldde, is de bank met bijna een kwart marktaandeel de grootste nationale Internetbroker. Tot nu toe konden ABN Amro-klanten alleen online beleggen in aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs, maar nog dit jaar moet dat ook op andere Europese beurzen kunnen.

In het kader van de groeistrategie in Europa wil de bank in het vierde kwartaal online brokerage en andere financiële diensten gaan aanbieden in 'geselecteerde geografische markten'. Dit nieuwe platform moet de basis worden voor de uitbouw van een Europese consumerbank. ABN Amro-bestuurslid Groenink, hoofd van de divisie Europa, liet echter weinig los over deze expansiedrift. 'Nieuwe markten zijn bedrijfsgeheim. We willen de concurrenten niet in onze kaarten laten kijken.' (FD)

Via Internet hoopt ABN Amro nieuwe klanten te winnen door 'cross selling'. Hierbij gebruikt de bank bijvoorbeeld persoonsgegevens van een hypotheekklant, om deze ook een verzekering aan te bieden. Hoe dit in de praktijk zal werken op Internet, kon de persvoorlichter van de bank niet precies zeggen. Evenmin wist hij te verhelderen hoe en wanneer de bank het Wireless Application Protocol (WAP) ging inzetten in het 'multi-channel model', zoals bij de presentatie van de jaarcijfers werd vermeld.

Een opvallend buitenlands e-commerceproject van ABN Amro is de virtuele autoverkoop, die vanaf het tweede kwartaal in Brazillië moet plaatsvinden. Daar heeft het concern een groot netwerk van autodealers, dat online zal worden onderhouden. In de Verenigde Staten zal ABN Amro in de loop van het jaar haar online verkoop van hypotheken uitbreiden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond