ACM focust in 2022 op digitale economie

Drie thema’s krijgen in 2022 extra aandacht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): energietransitie & duurzaamheid, digitale economie en woningmarkt.
Consumenten2 moeten met vertrouwen kunnen deelnemen aan de digitale economie. In de digitale economie zijn er risico’s voor misbruik van marktmacht en misleiding van consumenten door algoritmes en ongewenste beïnvloeding. Daarom gaat de toezichthouder in 2022 verder met het aanpakken van bijvoorbeeld oneerlijke reviews en neplikes.
ACM gaat in 2022 ook besluiten over toegang voor telecomaanbieders zonder eigen netwerk tot vaste netwerken.
Voor bedrijven publiceert in 2022 een leidraad over concurrentieregels voor ICT-leveranciers in de zorg.
In 2022 gaat de ACM onder meer:
• ontoelaatbare beïnvloeding van (jonge) consumenten in digitale ecosystemen zoals games
aanpakken;
• nep-engagement zoals oneerlijke reviews en likes aanpakken;
• online diensten en platforms op onbillijke algemene voorwaarden aanspreken;
• de marktstudie naar cloudservices afronden;
• een leidraad ‘ICT in de zorg’ uitbrengen om de concurrentieregels voor ICT-leveranciers en
andere marktpartijen in de zorg te verduidelijken;
• besluiten nemen over toegang voor telecomaanbieders zonder eigen netwerk tot vaste
netwerken;
• de randvoorwaarden voor het uitschakelen van 2G en 3G en mogelijke samenwerking tussen
marktpartijen bij de uitrol van 5G verder verduidelijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond