Deel dit artikel
-

ACM: Nieuwe Europese concurrentieregels voor Big Techbedrijven kunnen nog effectiever

De mededingingsautoriteiten van de Europese landen, waaronder de Nederlandse ACM, onderschrijven het nut van de nieuwe Europese concurrentieregels voor digitale poortwachterbedrijven, de Digital Markets Act (DMA), en doen een aantal suggesties voor verbeteringen.

Voor een snelle en effectieve introductie van de DMA is het van belang dat het Directoraat-Generaal Mededinging van de Europese Commissie een centrale rol vervult. Deze Europese toezichthouder kan daarbij ondersteund worden door nationale mededingingsautoriteiten, zoals de ACM (pdf).

Zowel de Europese Commissie als die nationale autoriteiten hebben inmiddels veel ervaring met het toezicht op Big Tech en ruime kennis van digitale markten. De nationale autoriteiten kunnen de Europese Commissie ondersteunen door bijvoorbeeld mee te helpen bij invallen en informatie te verzamelen. Ook kunnen ze op verzoek van de Europese Commissie zelf de handhaving van een bepaalde overtreding van de DMA oppakken. Op die manier wordt effectief gebruik gemaakt van de menskracht, kennis en ervaring die er in Europa is. Daarnaast kunnen hierdoor de toepassing van de algemene concurrentieregels en de DMA op de digitale sector gemakkelijker op elkaar worden afgestemd.

De ACM benadrukt dat innovatie niet moet worden belemmerd en consumenten moeten zelf kunnen kiezen en met vertrouwen producten en diensten kunnen aanschaffen. Daarom is de ACM momenteel actief op het gebied van het toezicht op algoritmes samen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarnaast komt de ACM met een leidraad die beoogt de leveranciersklem aan te pakken van ICT-leveranciers aan ziekenhuizen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond