Deel dit artikel
-

ACM waarschuwt consument voor informatieslurpende apps

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is via het loket ConsuWijzer de actie ‘Elke app heeft een prijs’ gestart om consumenten ervan bewust te maken dat zij bij het installeren van een app toegang geven tot grote hoeveelheden gegevens.

Deze actie maakt onderdeel uit van de landelijke campagne van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap om online veiligheid te vergroten. De campagne is erop gericht consumenten bewust te laten kiezen in plaats van de aanbieder klakkeloos toegang te geven tot zijn gegevens.

Uit onderzoek dat ACM samen met NJR heeft verricht onder jongeren blijkt dat zij vaak niet weten dat aanbieders van apps geld verdienen aan hun persoonlijke gegevens.

De aanbieder van de app is verplicht de consument te informeren over wat hij met hun gegevens gaat doen en toestemming te vragen om toegang tot zijn gegevens te krijgen. Veel jongeren geven aan dat zij meestal niet de moeite nemen om de voorwaarden door te lezen. De machtigingen waarmee de app toegang krijgt tot gegevens van de smartphone, zoals agenda, telefoonboek, locatie en foto’s, worden door 21 procent van de jongeren gelezen.

De toezichthouder spreekt over een ‘privacy paradox’. Jongeren geven aan dat ze veel belang hechten aan hun privacy online, maar als je vraagt naar concrete acties op dat punt blijkt dat ze niet veel moeite doen om hun privacy online te beschermen. Pas na een slechte ervaring neemt de bewustwording toe.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond