Deel dit artikel
-

Adverteerder wil grotere banner

Het Leaderboard, een opgepompte versie van de traditionele banner, is het meest gebruikte online advertentieformaat in Nederland. Althans, dat stelt de EIAA op basis van onderzoek. Het formaat neemt toe in populariteit ten koste van de traditionele banner.

De EIAA, een belangengroep voor grote partijen op de Europese markt voor online reclame, deed samen met de Online Publishers Association (OPA) onderzoek naar het gebruik van visuele online advertentieformaten. Voor het onderzoek werden tussen juli en december 2006 in totaal 300 miljard advertentie-impressies geanalyseerd.

De onderzoekers keken naar de populariteit van zes visuele advertentieformaten. Deze zouden zo'n 85 procent van het totaal aantal visuele advertenties representeren. Tekstadvertenties zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Zes formaten
De EIAA onderscheidt de volgende zes advertentieformaten: de Traditional Banner (468 x 60 pixels), Skyscraper (120 x 600), Wide Skyscraper (160 x 600), Rectangle (180 x 50), Medium Rectangle/MPU (300 X 250), Super Banner/Leaderboard (728 x 90).

Uit de analyse blijkt dat in Nederland van de genoemde formaten het Leaderboard (Super Banner) met 28 procent het populairste was. Het gaat dan om het aantal getoonde advertenties in Nederland in het laatste halfjaar van 2006. De analyse is ‘losgelaten' op de advertentienetwerken van onder meer AD Europe, AdLink, MSN, Yahoo, Lycos, AOL Europa, Tiscali en wunderLOOP.

De populariteit van de andere formaten is als volgt:
Traditional banner (21 procent)
Wide Skyscraper (20 procent)
Medium Rectangle/MPU (15 procent)
Skyscraper (12 procent)
Rectangle (4 procent)

Overigens blijkt uit de lijst dat ook de Skyscraper erg populair is. Als de twee verschillende versies van dit formaat (die niet zo heel veel van elkaar verschillen) in een percentage worden verwerkt, is deze vorm zelfs de meest populaire met 32 procent.

Guido den Neve van online advertentienetwerk AdLink is niet verbaasd over de resultaten. "Het Leaderboard is bij ons erg in trek de laatste tijd." De traditionele banner is onder adverteerders juist minder populair tegenwoordig, zegt hij. Den Neve constateert ook dat de skyscraper in populariteit toeneemt. En ook de Rectangle doet het goed volgens hem. Met name omdat de grotere variant van de Rectangle veel gebruikt wordt voor video-uitingen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Marcel Vogels

Sorry hoor, maar ik kan je vanaf deze plek garanderen dat de Leaderboard niet het meest gebruikt format is. Dat is en blijft de 468.  Sterker nog, lang niet alle portals hebben sowieso een mogelijkheid tot het serveren van een leaderboard. Ben benieuwd naar op welke wijze dat onderzoek in elkaar steekt.

Tyrell

Deze cijfers heb ik ook gezien in een presentatie.  Niet iedereen heeft idd al de LB positie, maar de grote partijen werken hier al langer mee (MSN). De cijfers kunnen dus wel kloppen lijkt mij. 

Erik van der Veen

Oftewel een adverteerder heeft liever een advertentie van 65.520 vierkante pixels dan een van 28.080 vierkante pixels ;) Het blijft overigens bijzonder dat de clickrates zo laag zijn. Bij een schermresolutie van 1024×768 pixels, neemt een leaderboard 8,3% van het scherm in beslag, terwijl de clickrate doorgaans een stuk lager ligt. Het is overigens mijn ervaring dat statische banners met een duidelijke boodschap globaal gezien een stuk beter (qua clickrate) scoren dan geanimeerde banners die in acht seconden een compleet verhaal proberen te vertellen. Ben benieuwd wat hiermee de ervaring van andere partijen is.

Melvin Holman

Lagere CTR bij een Leaderboard? Vreemd… De beste Clickrates zijn momenteel te zien bij zowel de Leaderboard als de Rectangle (300×250). In dezelfde EIAA presentatie die ik onlangs heb gezien toonden ze een verbetering van ruim 33% binnen 3 maanden bij een Leaderboard ten opzichte van traditionele full banner. 

Erik van der Veen

De clickrate ligt bij een leaderboard duidelijk hoger dan bij een full-banner. Begrijp me svp niet verkeerd! Ik bedoel dat de clickrate van een leaderboard bij lange na geen 8,3% is, terwijl dit wel het aandeel is dat de uiting in het scherm inneemt. Kortom de uiting is voor de bezoeker met afstand een stuk minder interessant dan de rest van de site….

Frederik

Is wel leuk dat zo'n leaderboard het populairst is geweest in de afgelopen tijd, maar wat wordt de komende jaren het populairst? Ik denk dat dat een stuk interessanter zal zijn.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond