Deel dit artikel
-

Adverteerders haken af bij X vanwege het groeiende antisemitisme

Steeds meer grote adverteerders trekken hun advertenties van X terug vanwege de groeiende antisemitische inhoud op het platform. Apple, Disney en Lionsgate hebben hun advertenties opgeschort nadat X-eigenaar Elon Musk publiekelijk een antisemitische complottheorie leek te onderschrijven.

Zelfs het Witte Huis heeft Elon Musk veroordeeld om diens vermeende ‘weerzinwekkende promotie’ van antisemitisme. Volgens een woordvoerder van het Witte Huis wordt die ‘promotie van antisemitisme en racistische haat in de sterkst mogelijke termen veroordeeld omdat die indruist tegen de kernwaarden van Amerikanen.’

Musk reageerde een dezer dagen op een bericht op X dat ‘Joden de haat tegen blanken aanwakkeren.’ Hij voegde daaraan toe: ‘Je spreekt de waarheid.’

Facebook-medeoprichter Dustin Moskovitz roept de miljardair zelfs op om af te treden als Tesla-topman en ook binnen Tesla is er onrust ontstaan over mogelijke reputatieschade.

IBM was het eerste bedrijf dat een advertentiestop aankondigde omdat een advertentie naast haatzaaerij was geplaatst. Warner Brothers Discovery heeft naar verluidt ook zijn advertenties ingetrokken.

Ook de Europese Commissie stopt voorlopig met adverteren op X om haatzaaiende berichten en nepnieuws die via het kanaal worden verspreid. De commissie heeft al eerder druk uitgeoefend op X om strenger te modereren.

X-CEO Linda Yaccarino verklaarde dat ‘X duidelijk is geweest over onze inspanningen om antisemitisme en discriminatie te bestrijden’. Maar in de praktijk lijkt daar weinig van terecht gekomen omdat eigenaar Musk nagenoeg alle moderatoren naar huis heeft gestuurd. X heeft bijvoorbeeld maar één moderator in dienst van wie de hoofdtaal Nederlands is, zo blijkt uit het transparantierapport van het bedrijf.

Elon Musk is van plan om maandag naar de rechter te stappen. Hij wil een zaak aanspannen tegen onderzoeksgroep Media Matters en andere partijen die ’een frauduleuze aanval hebben geopend op het bedrijf’.

Media Matters publiceerde screenshots van advertenties van onder meer Apple, Oracle en IBM met daaronder X berichten waarin ideeën van Adolf Hitler en het Derde Rijk werden opgehemeld. Dit was voor veel merken de aanleiding om met adverteren te stoppen.

Welke andere partijen voor het gerecht worden gedaagd is niet duidelijk. Maar Musk wil ‘hun besturen, donoren, hun netwerk van zwart geld, allemaal’ aanpakken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark

Nederlandse bedrijven zouden er goed aan doen dit voorbeeld te volgen en niet langer te adverteren bij NOS, NRC en Vandaag Inside.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond