Deel dit artikel
-

Advertentiebranche neemt initiatief tot privacy-apps

Amerikaanse bedrijven hebben technologie ontwikkeld om advertentietracking te blokkeren. Ze lopen daarmee vooruit op nieuw beleid van de Digital Advertising Alliance.

Het wilde tot nu toe maar niet vlotten met de nieuwe privacyregels van de Amerikaanse Digital Advertising Alliance, maar binnen veertien dagen zal deze branchevereniging (met aangesloten associaties als het IAB en NAI) dan toch eindelijk zijn plannen lanceren. Er gaat technologie komen voor consumenten om adtracking te blokkeren. Sommige Amerikaanse staten en de Federal Trade Commission willen al langer ruimere privacymiddelen voor gebruikers van smartphones.

Vooruitlopend op deze regels heeft het bedrijf Evidon alvast een app gelanceerd voor iOS genaamd Ad Control. Een Android-versie komt later deze maand. ‘Say hello to the world’s first mobile privacy-control app’, heet het op de site.

Met de app kunnen consumenten desgewenst individuele marktpartijen blokkeren. De gebruiker krijgt dan nog steeds een advertentie te zien, maar adtracking – het volgen van gebruikers – wordt uitgezet.  De app krijgt brede ondersteuning van de mobiele advertentieindustrie, zoals VivaKi, GroupM en IPG Mediabrands, maar ook van marktplaatsen als Google Ad Exchange, Tapad, ActionX, MediaMath en Jumptap.

Naast Evidon had ook Truste al een mogelijkheid om adtargeting in mobiele apps te blokkeren. Dat kan nu ook met advertenties die via real time bidding worden geplaatst. Marktplaatsen Nexage en Tapad doen als eerste mee.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond