Deel dit artikel
-

Advertentiemarktplaats AppNexus haalt 75 miljoen dollar binnen

Het Amerikaanse advertentieplatform AppNexus heeft maar liefst 75 miljoen dollar opgehaald bij een door Technology Crossover Ventures (TCV) geleide financieringsronde.

Daarmee bevindt AppNexus, ’s werelds grootste onafhankelijke adtechbedrijf, zich in goed gezelschap, want TCV financierde eerder ondernemingen als Facebook en Netflix.

AppNexus verwerkt naar eigen zeggen zo’n dertien miljard advertenties per dag en geldt als een pionier op het gebied van Real Time Bidding (automatisch inkopen van advertenties) en adverteren voor apps in de App Store.

Het bedrijf zou het afgelopen jaar zevenhonderd miljoen dollar aan advertenties hebben gefaciliteerd en zijn eigen omzet hebben verdriedubbeld. Investeerders zijn onder meer Microsoft en het duo Marc Andreessen en Ben Horowitz.

De advertentietak van technologiebedrijf Akamai wordt intussen via een buy-out verzelfstandigd. Het bedrijf creëerde het onderdeel toen het in 2008 Acerno kocht voor 95 miljoen dollar.

Het overnamebedrag is niet gecommuniceerd, maar Akamais Advertising Decision Solutions (ADS) gaat in elk geval naar Mediamath. Die neemt zeventig personeelsleden over.

Mediamath wil met de acquisitie zijn eigen advertentieplatform voor ad targeting en planning versterken. Ook krijgt het bedrijf toegang tot andere technologie van Akamai.

Voor Akamai waren advertenties geen kerntechnologie. Het Amerikaanse bedrijf is vooral bekend als webversneller- en beveiliger.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond