Deel dit artikel
-

Afgeslankt IconMediaLab winstgevend

IconMediaLab/Lost Boys is flink afgeslankt, maar voor het eerst winstgevend. De Zweeds-Nederlandse webbouwer boekte in het vierde kwartaal van 2002 een bescheiden nettowinst van 700.000 euro. Lost Boys in Nederland was voor het derde kwartaal op rij winstgevend en ziet onder meer groei in internetbankieren en mobiel internet.

Het is de eerste nettowinst in de geschiedenis van de internationale operaties van het bedrijf, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die de webbouwer woensdagochtend meldde. IconMediaLab/Lost Boys heeft duidelijk een kleinere jas aan. Afgelopen jaar werden de activiteiten beëindigd in Zweden (statutair is het moederbedrijf daar nog steeds gevestigd), Noorwegen, Finland, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Barcelona (Lost Boys Interactive). Daardoor is de netto-kwartaalomzet met 13,5 miljoen euro historisch laag en veeertig procent lager dan in dezelfde periode van 2001. Sinds het tweede kwartaal van 2001 daalt die omzet ieder kwartaal.

Toch zijn er ook lichtpuntjes voor IconMediaLab/Lost Boys. Het schrijft de nettowinst toe aan hogere marges en stelt in een toelichting bij de resultaten dat "de inkomstenstroom stabiel is en de voorspelbaarheid ervan dramatisch is verbeterd". Het management zegt ook voor 2003 winstgevendheid te verwachten. Die wordt volgens een woordvoerster vooral voor de Europese activiteiten voorzien en minder voor de Amerikaanse. Vooral voor Spanje, Italië, Nederland en Duitsland wordt groei verwacht. Het al dan niet succes hebben heeft volgens het bedrijf vooral te maken met de kwaliteit van de klantenportfolio's en de managementteams. De webbouwers geven overigens geen cijfers per land.

"Voor ons is niet groei, maar winstgevendheid de eerste prioriteit", zo legt managing director Edwin Tromp van Lost Boys uit. Lost Boys Nederland sloot het vierde kwartaal winstgevend en met een positieve cash flow af. Die trend was al twee kwartalen ervoor ingezet. Hij schrijft de lagere omzet van het concern toe aan de personeelsreducties. Daardoor daalt simpelweg het aantal declarabele uren. De Amsterdamse vestiging telt zo'n 160 werknemers (afgezien van free-lancers), waar dat er begin 2002 nog 220 waren. Tromp voorziet voor de korte termijn geen verdere personeelsreducties. Lost Boys wist eindelijk met de Belastingdienst tot overeenstemming te komen over een claim uit het verleden, die vooral betrekking had op aandelenopties. Ook is er een nieuw krediet verkregen van een "grote Nederlandse bank".

Tromp zegt zich vooral te willen concentreren op de bestaande portfolio, die vooral in de sectoren 'banking/insurance' (onder meer ING Groep), 'travel' en 'automotive' (Volkswagen/Audi) sterk is. Hij ziet onder meer groei in internetbankieren en mobiel internet. Tromp verwacht in 2003 "de stijgende lijn van de laatste kwartalen voort te zetten".

De Zweeds-Nederlandse webbouwer wist de kaspositie te verbeteren: van 5,7 miljoen euro in het derde kwartaal van 2002 naar zeven miljoen euro in het vierde kwartaal. Andere bronnen van winstgevendheid zijn een verdere schuldenreductie, verbetering van de productiviteit en het terugbrengen van indirecte kosten. Het aandeel IconMediaLab, dat genoteerd is aan de Stockholm Stock Exchange, reageerde nauwelijks op de resultaten. Het steeg woensdag aan het eind van de ochtend met een tiende procent naar iets meer dan 1,87 Zweedse kroon (ruim twintig eurocent).

Deel dit bericht

5 Reacties

jan van beek

Lost boys, Icon Media lab, het operationele resultaat blijkt nog steeds negatief en de ogenschijnlijke winst bereikt door een incidentele bate. Houd hoop!

Solarz

Omzet omlaag door personeelsreducties? De omzet is omlaag door minder personeel dus minder declarabele uren. Een interessante stelling. Wellicht had de inzet van freelancers dan zinnig geweest. Overigens wordt er meestal tot personeelsreducties overgaan bij gebrek aan werk. Bij Lost Boys worden dus declarabele uren gesaneerd. Als dat maar goed gaat.

ed_mat

op weg naar Amsterdam kwam ik langs die lost boys gebouwWat of wie schetst mijn verbazing dat daar over een van de etages een "te huur" bord hangt dat plaatst de berichtgeving over enige mate van winstgevendheid wel weer in een ander perspectief.

Henk

Verbazingwekkend hoe weinig reacties dit bericht heeft gekregen: in het verleden was een nieuwtje over Lost Boys genoeg voor minsten 20 reacties. Het is natuurlijk verassend en prettig voor Lost Boys zelf dat ze in elk geval uit de rode cijfers (lijken) te zijn. Wat me verder opvalt is het feit dat in deze tijd van recessie gesproken wordt van hogere marges. Dit terwijl iedereen weet dat in Internetland de marges juist enorm naar beneden zijn gegaan omdat de (uur)tarieven hier en daar flink aangepast zijn. Verklaring? Waarschijnlijk heeft men alle mensen met een duur salaris weggesaneerd en degenen die overbleven hebben een lager salaris bij een relatief hoger uurtarief zodat de marges gestegen zijn? Zoiets? "Niet groei, maar winstgevendheid is de eerste prioriteit." Tjonge: Lost Boys heeft veel geleerd sinds het "we willen een wereldspeler worden" credo werd aangehangen. Ik ben overigens erg benieuwd of mensen als Roel Pieper c.s. zich nog erg bemoeien met Lost Boys.

Grobus

Goede geluiden uit Amsterdam ZO. Lost Boys wordt volwassen en wil gewoon winst draaien. Met meer toegevoegde waarde (procesverbetering, efficiency en beter communicatiemanagement)mag je ook hogere marges vragen.Een bureau dat in deze grijze dagen UWV aan zich bindt heeft een visie. Pluim!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond