Deel dit artikel
-

Afterpay en Cashper willen samengaan

[UPDATE] De Nederlandse betaalbedrijven Afterpay en Cashper onderzoeken of en hoe ze kunnen samengaan. Het tweetal wil ook buiten de landsgrenzen een steviger voet aan de grond krijgen.

Dit intentie maakten de bedrijven eind vorige week bekend. Beiden zijn gespecialiseerd in een techniek waarmee webwinkels hun klanten makkelijker achteraf kunnen laten betalen. Een internationale concurrent is Klarna.

In een bericht op de site zeggen Cashper en Afterpay: ‘We onderzoeken hoe gezamenlijk de huidige dienstverlening aan online retailers en online consumenten verder ingevuld kan worden op basis van vragen uit zowel de markt als marktonderzoek onder consumenten. Beide bedrijven hebben ieder op hun eigen vakgebied de ambitie om in West-Europa verder te groeien in het aanbieden van achteraf betaaldienstverlening aan online retailers.’

Of hij aanstuurt op een overname van Cashper wil directeur Stefan van den Berg niet bevestigen of ontkennen aan Emerce. “De gesprekken zijn nog gaande. Hopelijk hebben we binnen een maand meer duidelijkheid.”

“Zijn zijn specialist in gespreid achteraf betalen met een rentecomponent. We merken dat webwinkeliers die optie graag zouden willen kunnen bieden. Cashper heeft de kennis, ervaring en vergunningen. We willen hun diensten als white label in ons portfolio kunnen opnemen.”

Dit voorjaar kocht Afterpay IMCO. In Duitsland sloot het een partnership met Arvato (Bertelsmann) om daar zijn financiële diensten aan webwinkeliers te kunnen leveren.

“Achteraf betalen zit in de schaduw van de algemene betaalotpies als iDEAL, acceptgiro en creditcard. Ik merk wel dat grote retailers achteraf betalen steeds vaker inzetten naast de bestaande opties. Komend jaar zal de bekendheid daarom toenemen, ook omdat buitenlandse webwinkels die hier starten achteraf betalen ook vaak aanbieden.” Dat zou drempelverlagend werken voor de consument die overweegt iets te kopen bij een hem onbekende webshop.

Ook in het mobiele kanaal kan achteraf betalen een belangrijke drempel wegnemen. Betalen via creditcard en iDEAL is omslachtig. Die drempel vervalt zodra het betaalmoment naar achteren wordt geschoven.

Afterpay is een zelfstandig bedrijf dat voortkomt uit RFS Holland Holding, de moeder van Wehkamp. Cashper is een initiatief van Yomo Concepts, waar bijvoorbeeld Voorschotje.nl en affiliatenetwerk Yourclick4cash onder vallen.

Foto: JD Hancock (cc)

Update 13:39 uur: commentaar Stefan van den Berg toegevoegd

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond