Deel dit artikel
-

Afwijkend koopgedrag Yahoo-bezoekers

Nederlandse bezoekers van de portal Yahoo! kopen online relatief meer schoenen, kleding en levensmiddelen dan andere Europeanen. Hardware en vakanties zijn daarentegen minder populair bij Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van Pro Active International naar het koopgedrag van de bezoekers van Yahoo!.

Van alle onderzochte retailcategorieën worden boeken, cd's en hardware in Europa nog altijd het meest verkocht. Het bestedingspatroon in Nederland wijkt hier op een aantal punten sterk van af. Zo deed in Nederland dertien procent van de ondervraagden zijn laatste aankoop in de categorie "kleding en schoeisel", terwijl dit voor Europa als geheel uitkwam op zes procent. Hardware en dvd's vonden gretig aftrek bij elf procent van de Europeanen, maar slechts zeven procent van de Nederlanders.

Nederlandse Yahoo!-bezoekers reageren ook anders op online advertenties. Terwijl Europeanen vaker doorklikken naar een nieuwe website of een e-mail sturen, vragen Nederlanders eerder om meer informatie. Het zien van een online advertentie resulteert als gevolg minder vaak in een aankoop of een bezoek aan een winkel. Yahoo! zei in een reactie de onderzoeksresultaten als "positief" te hebben ervaren, maar onthield zich van verder commentaar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Andy Kalbvleesch

Vermoeiend, vermoeiend… Onderzoeksburo's blijven met antwoorden komen die werkelijk zo verschrikkelijk stom zijn dat je je afvraagt of er niet sprake is van de zoveelste eerste jaars heao stagiaire. De Yahoo portal heeft verschillende versies voor diverse landen, maar niet voor Nederland… Dus moet je een reis boeken bij een organisatie in Duitsland? of Amerika? Hoe vaak heb ik al uitgelegd dat dat dus niet werkt. Nee Pro Active een hele goede conclusie:"de Nederlander boekt zijn vakantie niet via de portal Yahoo" hoe zou dat nou komen? Ik zal het eens aan mijn neefje van 5 vragen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond