Deel dit artikel
-

Emerce Update: ‘AI? De kunst is het vinden van impact’

“De kunst bij het opstellen van een AI-strategie en het vinden van goede use-cases is om niet te extrapoleren, maar uit te zoomen naar impact op de markt voor de lange termijn”, aldus director AI van Deloitte Naser Bakhshi. Hij spreekt samen met collega Stefan van Duin op Emerce’ Update over kunstmatige intelligentie.

Het eendaagse, kernachtige congres dat Van Duin en Bakhshi openen vindt plaats op donderdag 12 december in B. Amsterdam (B3). We nemen alvast een voorschot op hun lezing en leggen Bakhshi vijf vragen voor. Het hele programma over de zakelijke inzet van AI staat hier. Het toont onder meer bijdragen van Philips, HEMA, STER en NS International.

Wat is de kern van jullie presentatie? Hoe is AI geen haarlemmerolie en levert het concrete bijdragen?

AI biedt veel kansen bij het automatiseren van processen, met robotica bijvoorbeeld, interactie (chat en voice) of het leveren van inzichten (data science, image recognition). Als je het toepast op je huidige processen en businessmodel dan geeft het mooie resultaten. Maar als je het inzet in combinatie met nieuwe businessmodellen, nieuwe technische ontwikkelingen zoals big data en cloud en creativiteit dan kan de impact enorm zijn.

De kunst bij het opstellen van een AI-strategie en het vinden van goede use-cases is om niet te extrapoleren, maar uit te zoomen naar impact op de markt voor de lange termijn.

Ik zal een aantal voorbeelden geven om dit wat concreter te maken. Denk aan een kredietverstrekker die financiering volledig via digitale kanalen kan aanbieden. Dat doet hij door gebruik te maken van big data-uitwisseling en AI. Kunstmatige intelligentie faciliteert het gehele proces end-to-end door op basis van consumentendata de aanvraag te controleren, te beoordelen en te keuren. De klant geeft toegang tot zijn transacties en heeft binnen enkele minuten duidelijkheid. Er komt nagenoeg geen enkele menselijke handeling bij aan te pas. Digitale robots (RPA) en slimme algoritmes faciliteren dit het proces op de achtergrond.

Een ander voorbeeld. In de detailhandel zien we AI terug als persoonlijke ‘shopping advisor’. Bijvoorbeeld met modeadvies, maar ook met gepersonaliseerde voedingsadviezen. Jouw digitale assistente is nooit moe, ziek, humeurig of op vakantie. Het leert continue van de nieuwe mode ontwikkelingen, volgt duizenden aanbieders tegelijk en ontzorgt je bij het maken van keuzes.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de businessmogelijkheden.

Waar wordt AI hoe bij jullie klanten ingezet? Wanneer is het een oplossing voor een probleem?

Deze toch nog nieuwe techniek wordt in diverse onderdelen van organisaties toegepast. Zowel voor het oplossen van huidige problemen als het creëren van nieuwe kansen. We zien drie groepen van toepassinge: beslissingsondersteuning door Insights, Automatisering van processen en Interactie en advies (Engagement).

Praktische voorbeelden daarvan: het vinden van nieuwe markten op basis van grote datasets en satelietbeelden of het identificeren van mogelijke kwaliteitsissues in de voedingsindustrie met camerabeelden. Wat dichterbij huis of herkenbaarder zijn: het elimineren van herhaalde menselijke handelingen, het automatiseren van beslissingen in kredietacceptatie en gepersonaliseerd shopping advies in de detailhandel.

Overal waar dat- intensieve processen zijn en een zekere mate van standaardisatie mogelijk is, is voor AI een mogelijk toepassingsgebied.

Spelen zaken als bedrijfscultuur en bewustwording nog een rol?

Vernieuwing en digitale transformatie vergen een nieuwsgierige en ondernemende mindset. Hierbij is een open cultuur waarin talent de ruimte krijgt om slim te experimenteren van essentieel belang. Je moet bewust zijn van de impact van AI en de kansen dat het met zich mee kan brengen. Dit staat dus recht tegenover focussen op mogelijke risico’s.

Er zijn drie scenario’s die je kunt laten uitspelen ter ondersteuning. Je kunt bijvoorbeeld inspiratiesessies en hackatons organiseren, onder andere met een ‘nightmare competitor’-scenario. Dan laat je een prototype ontwikkelen van een nieuwe toetreder. Soms besluiten onze klanten dan zelf dat idee in te voeren. Ander scenario: een training en veranderprogramma draaien voor alle managementlagen. Dit is een voorbeeld uit eigen praktijk. We hebben door middel van een trainingssessie met spelelementen duizenden managers van een verzekeraar laten ervaren welke rol zij spelen in de verandering. En ten derde: corporate start-ups. Voor hele revolutionaire ideeën helpt het soms om het in een volledig nieuwe omgeving te doen, buiten de bestaande organisatie en los van technologie beperkingen.

Waarom zijn dit soort projecten bijna altijd multidisciplinair?

Vaak wordt AI als een technisch initiatief beschouwd en worden als zodanig opgepakt. Dit een valkuil die wij helaas maar al te vaak zien met als gevolg dat de meeste AI-projecten niet verder komen dan een proof of concept of pilot. Naast de technische aspecten zijn changemanagement, privacy en security, juridische aspecten, et cetera minstens zo belangrijk. AI-oplossingen moeten de een mens in zijn werk en dagelijkse leven beter te maken en ontzorgen. Als hij de AI-oplossingen niet begrijpt, niet vertrouwt en de waarde ervan niet inziet, zal hij ze nooit omarmen. Daarom is een multidisciplinaire aanpak een must.

Waar zie je welk soort barrières of aarzelingen over de inzet van AI?

Meerdere, maar ik zal de belangrijkste barrières voor je opsommen:

– Onvoldoende bewustwording ofwel besef wat AI kan voor jouw organisatie kan betekenen; gebrek aan visie
– Gebrek aan vertrouwen in AI-oplossingen in termen van het beschermen van data en intellectueel eigendom
– Niet beschikken over het juiste talent om AI-oplossingen te kunnen ontwikkelen en op te schalen. Dit is enorme belemmering
– Beschikbaarheid en kwaliteit van data en áls de data beschikbaar is dan zit het in slecht toegankelijke silo’s
– Er is een oerwoud aan tools en technologie en daardoor is het niet eenvoudig om op een overzichtelijke wijze investeringskeuzes te kunnen maken

Foto: Fred Romero (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond