Deel dit artikel
-

Albert Heijn als Albyte Heijn

Universiteit Wageningen toont zijn virtuele supermarkt, intern beter bekend als Albyte Heijn, deze week op de Grüne Woche, een vakbeurs in Berlijn over voeding en land- en tuinbouw. Wageningen UR onderzoekt onder meer welke invloed de indeling van de supermarkt heeft op de keuze van consumenten voor gezonder en duurzamer geproduceerd voedsel.

Proefpersonen komen de winkel binnen via drie grote beeldschermen. Met de pijltjesknoppen struinen de klanten vervolgens langs de schappen. De onderzoekers volgen hun gedrag minutieus en kijken bijvoorbeeld welke merken en soorten producten ze bij hun boodschappenlijst zoeken. Met deze ‘schatkamer aan informatie’ moet duidelijk worden hoe de winkelopzet het koopgedrag beïnvloed.

Voordeel van een nagebouwde supermarkt zijn er praktische voordelen. Er zijn aanpassingen mogelijk die je in een echt supermarkt niet voor elkaar krijgt. De meeste supermarkthouders zullen immers niet de kleur of indeling omgooien voor een kort onderzoekje.

Het eerste onderzoek met de virtuele supermarkt vorig jaar met adviesbureau Schuttelaar en Partners betrof het zogenaamde nudging. Dit is het met kleine ‘zetjes’ veranderen van gedrag in de goede richting, bijvoorbeeld duurzamer of gezonder.

De virtuele supermarkt kan door bedrijven ook gebruikt worden om bijvoorbeeld te testen hoe consumenten reageren op een nieuw, nog niet bestaand product.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond