Deel dit artikel
-

Albert Heijn in online kindermarketing

Albert Heijn lanceert vandaag een website voor kinderen. “Het zou aardig zijn als kinderen eens een mango in plaats van chips willen”.

"Nee, we hebben niet iemand in dienst die zich specifiek met kindermarketing bezighoudt," zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn tegen Emerce. "Wij richten ons op gezinnen. En kinderen zijn onderdeel van die gezinnen."

Het kan geen kwaad om een sympathiek imago onder kinderen te hebben, redeneert Albert Heijn. Dat is dan ook de achterliggende gedachten bij de lancering van de site Hamsterwereld.nl, die zich op kinderen richt van tussen de vier en tien jaar. Bureau Ijsfontein ontwikkelde de site.

In de officiële communicatie zegt Albert Heijn dat de website tot doel heeft het ´bewustzijn van kinderen over de herkomst van voedsel te vergroten´. Uit een klein onderzoek van Albert Heijn zou naar voren zijn gekomen dat het met die kennis slecht gesteld is. Kinderen gaven antwoorden als: ‘patat wordt gemaakt van friet' en ‘aardappels groeien aan de boom.' Albert Heijn speelt bovendien mede in op een oproep van de politiek aan de supermarktbranche om meer te doen aan het voedselbewustzijn onder kinderen.

Op de website Hamsterwereld.nl, die tegelijk met de periodiek gehouden Albert Heijn Hamsterwerken (een actieperiode) van start gaat, staan games en informatie over voedsel. "De Hamsterweken zijn heel populair onder kinderen hebben we gemerkt," zegt Hellendoorn. "Daarom kiezen we ervoor om rond dit thema de site op te zetten."

Hoewel de site een deels educatief karakter heeft en de supermarkt dat element naar buiten toe onder de aandacht brengt, is het achterliggende doel hartstikke commercieel, blijkt uit de woorden van Hellendoorn. "Ouders doen de boodschappen, maar kinderen zijn belangrijke beïnvloeders," aldus de woordvoerder. "We introduceerden jaren geleden al de kinderwinkelwagentjes." De nieuwe website, die overigens dit voorjaar al in stilte werd gelanceerd, kan gezien worden als een nieuwe vorm van kindermarketing.

Dat kinderen via Hamsterwereld.nl meer kennis krijgen over voedsel, kan een positief effect hebben op de adviezen die ze geven aan hun ouders. Dat geeft ook Hellendoorn toe. "Het zou aardig zijn als een kind eens in plaats van een zak chips een mango uit de schappen trekt."

Deel dit bericht

3 Reacties

Godert von Weiler

Prima initiatief. De doelgroep kids 4-14 jaar is een vergeten en niet te onderschatten doelgroep! En ja het is een feit dat kids een belangrijke invloed hebben op de ouders.Een soort gelijk initiatief, maar dan met een veel bredere content kan je vinden op http://www.hipenhop.nl. Een website voor kids 8-14 jaar. Een uniek initiatief van 2 jonge ondernemers die commercie en fun combineren. Ondernemers en bedrijven de kids doelgroep zouden serieus moeten kijken naar deze site.

markdevries

"Het zou aardig zijn als kinderen eens een mango in plaats van chips willen". Hebben Mango's een grotere winstmarge? Is AH trouwens niet die winkel, die psychologische trucs onderzoekt en toepast om mensen tot impulsaankopen over te halen? 

Marjolijn

Ik kocht vandaag bij a.h in lelystad boswijk de film shrek de derde met mijn airmiles.Er stond op de cover van de dvd dat je er ook een pennenset bij cado kreeg.Wat schets mijn verbazing?? de verkoopster vertelde mij dat die actie alleen voor de grote filialen was.hoezo grote filialen???AH is AH .Maar ik kreeg de set niet.tot grote teleurstelling van mijn kleinkind.dat noem ik nu kinderachtig.Ik dacht dat AH op de kleintjes was.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond