Deel dit artikel
-

Albert.nl: 110 euro per bestelling

Directeur Hans Blom van Albert.nl vindt het jammer dat Maxfoodmarket is gestopt, omdat het handiger is met meerdere partijen de online boodschappenmarkt te ontwikkelen. Anderzijds is hij blij met de oude Maxfoodmarket-klanten die vermoedelijk zullen overstappen naar Albert.nl. De gemiddelde order bij Albert bedraagt 110 euro.

"Marktontwikkeling is op dit moment interessanter dan marktaandeel", aldus Hans Blom. "Dat is de les die we uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kunnen leren. Websupers zijn succesvol in de gebieden waar meerdere sterke partijen met verschillende proposities opereren. Een nieuwe markt kun je makkelijker met meer partijen tot ontwikkeling brengen. Daar heb ik het met Dick Groot, (directeur MaxFoodmarket, red.) regelmatig over gehad."

Albert streeft naar een groei van twintig tot dertig procent per jaar. "Internet is een nieuw kanaal, en zo'n nieuw kanaal moet wel met 'double digits' groeien om zijn bestaansrecht te bewijzen."

Een van de problemen bij het ontwikkelen van de markt is het veranderen van het gedrag van de klant, zegt Blom. "Het referentiekader van de meeste mensen is om twee of drie keer per week naar een winkel te gaan om boodschappen te doen. We adverteren dan ook in de winkels voor onze internetshop. Dat voordeel had Max als pure online speler niet."

Als mensen hun gedrag zo moeilijk veranderen, waarom is het dan zo noodzakelijk om een online supermarkt te runnen? Blom: "Mensen maken steeds meer gebruik van verschillende kanalen. Grote winkels, stationswinkels, buurtsupers en ook internet. Het shoppen tussen kanalen is enorm toegenomen de laatste tien jaar. Omdat wij de sterkste in foodland willen zijn, willen we ook in alle kanalen de sterkste zijn. We willen het aanbod zo breed maken dat we uiteindelijk ook meer omzetten."

Wat zijn de belangrijkste kengetallen bij een websuper? "Wij letten op de gemiddelde ordergrootte, die is 110 euro bij Albert.nl en dat is hoog. De samenstelling van de 'basket' is belangrijk, en dan vooral de verhouding tussen verse producten en houdbare producten. Op vers zit namelijk een hogere marge, hoewel er ook een hoger afboekingspercentage op zit. Een gemiddelde order beslaat zestig producten. De retentie van klanten, dus hoe vaak ze terugkomen, is erg belangrijk maar dat getal is 'highly confidential'. Ook het aantal klanten en hun woonplaats zijn belangrijke indicatoren, maar daar kan ik ook niets over zeggen." Ook over het aantal bestellingen wil Blom zich niet uitspreken.

Directeur Dick Groot van MaxFoodmarket heeft bevestigd dat Max meer dan vierduizend bestellingen per week ontving. Gesteld dat Albert.nl minimaal evenveel bestellingen verwerkt, dan zou de omzet van Albert.nl op jaarbasis minimaal 4000 x 110 x 52 = 22,8 miljoen euro moeten zijn. Retaildeskundige Rutte schatte in NRC Handelsblad het aantal bestellingen bij Albert overigens op achtduizend, dat zou dus op een jaaromzet van 45,6 miljoen euro neerkomen.

Albert heeft een andere propositie dan Max had, vertelt Blom: "We rekenen bewust een bezorgvergoeding van 6,80 euro. We verzamelen de boodschappen voor de klant en leveren dat desgewenst ook op vierhoog af. Die service vertegenwoordigt een waarde, net zoals het duurder is om in restaurant te eten dan zelf te koken."

Verder heeft Albert een breder assortiment, met meer versproducten. "We werken veel met acties om de gemiddelde ordergrootte op te krikken door meer impulsaankopen te genereren. Dat is ook leuk voor de consument. We willen de klant op ideeën brengen en suggesties aandragen, bijvoorbeeld met recepten. We gaan meer content op de site brengen, bijvoorbeeld in de vorm van productpakketten voor de vrijdagmiddagborrel, kinderfeestjes en dergelijke. Het combineren van producten is een 'unique selling point' van een internetwinkel. In een fysieke winkel moet de klant het zelf allemaal bij elkaar zoeken. We willen de service dus rijker maken en zo meer 'beleving' creëeren. Het mooie van internet is dat je dat snel kunt doen."

Volgens Blom is er niet met MaxFoodmarket gesproken over een overname. "We hebben echt een andere propositie met een breder assortiment en een andere logistiek model. We kiezen voor verdere uitbouw van onze eigen aanpak."

Deel dit bericht

3 Reacties

daan

Natuurlijk vindt Albert het jammer dat Max gestopt is, want nu kunnen ze niet meer schaamteloos kopieren. Als Max er niet was geweest dan was Albert ook niet wat het nu is. De familie Heijn heeft nog weinig van doen met Alhold cq. Albert. Wil iemand ze even op een gelegenheid wijzen. en als je toch bezig bent, laat ook Alberda Jelgersma weten van de stand van zaken want dat Max een groot gat achterlaat is zeker, net zo zeker als dat ze ooit winstgevend hadden kunenn worden. Albert hoeft niet zo zeer winstgevend te zijn. Zoalng zij maar ieder ander initiatief weten te killen dan doet ze al genoeg.

homeshopper

He Daan, ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat Albert echt liever had gehad dat Max overeind was gebleven, m.a.w. dat de markt al van een zodanige omvang is dat er voor meerdere partijen plaats is. Als een aantal stevige partijen online supermarkten in de markt zet is de gehele branche daarbij gebaat, omdat online shoppen dan steeds gewoner/meer geaccepteerd wordt. Daarbinnen kunnen partijen zich dan afzetten met verschillende proposities.Zo bedient Albert een ander marktsegment met een andere propositie dan Max deed, dus het aantal klanten dat overloopt naar Albert zal meevallen. Daarnaast is er geen 100% overlap tussen de 2 bezorgingsgebieden, dus bij elkaar opgeteld zal het aantal nieuwe klanten bij Albert niet erg hoog zijn. Nog iets over dat andere segment: als ik kijk naar reacties op forums bij Webwereld en Planet Multimedia zie ik heel veel mensen die zich zorgen maken om het statiegeld van hun Max-kratje dat ze nog thuis hebben. Dat zijn nu juist niet de klanten waar Albert zich volgens mij op richt. En dat rechtvaardigt ook de bezorgkosten die Albert vraagt; klanten die daar niet moeilijk over doen zijn voor Albert interessanter dan klanten die ieder duppie 10 keer omdraaien + het levert een iets veiliger business model. En je geeft aan dat Albert niet winstgevend hoeft te zijn. Ik weet niet of je de financiele wereld een beetje volgt (IEX.nl), maar Ahold staat echt zwaar onder druk en reken maar dat Albert snel zwarte cijfers moet schrijven. Tot slot suggereer je dat Albert graag andere initiatieven wil killen. Daar is het nog veel te vroeg voor (zie ook opmerking aan begin van mijn stuk) en mogelijk roept het verdwijnen van Max juist vraagtekens op bij Ahold op ("is dat online shoppen niet een veel te groot risico in een tijd waarin het met ons – Ahold – al moeilijk gaat?") en komt Albert daardoor juist nog meer onder interne druk te staan. Blijft staan dat het echt verdomd sneu is voor de voormalig Max-medewerkers, je zou maar met zo'n triest bericht de kerst in moeten.

Ronnie

Na zo'n 1,5 jaar trouwe klant van Maxfood market te zijn geweest (daarvoor Albert) ben ik erg teleurgesteld. Max was veel goedkoper dan Albert, had wat mij betreft een hoger service level (levering binnen enkele uren), order compleetheid was veel beter dan Albert. Afijn, als Albert denkt dat er nu met de economische recessie nog slachtoffers genoeg zijn om ooit winst te maken met Albert, prima. Maar ik kan wel maar ga niet Albertprijzen betalen, en dus nu maar weer naar de supermarkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond