Deel dit artikel
-

Alibaba goed voor de grootste shortpositie wereldwijd

De meest succesvolle technologiebedrijven van deze eeuw worden op grote schaal verkocht (‘short gaan’) door beleggers die speculeren op koersdalingen. Dat constateert beleggersvereniging VEB naar aanleiding van gegevens van Bloomberg.

Short gaan doe je door aandelen te verkopen zonder ze te bezitten, zodat het winst oplevert als de koers daalt. De aandelen moeten ooit worden teruggekocht, dus als ze duurder worden zit de short-speculant met een verlies.

Short-posities tegen de grootste vijf technologiebedrijven (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google-moeder Alphabet, als groep ook bekend onder het acroniem FAANG) zijn in het voorbije jaar 42 procent groter geworden en bedragen nu 37 miljard dollar. Amazon vormt met 10 miljard dollar de grootste gezamenlijke short-positie, bijna net zoveel als de shortpositie in Tesla.

De shortpositie in het Chinese internetbedrijf Alibaba is met 18,6 miljard dollar volgens Bloomberg de allergrootste.

Grote shortposities kunnen voor grote koersfluctuaties zorgen. Bij onverwacht goed nieuws moeten shortposities soms op last van de bank gesloten worden omdat er onvoldoende dekking is. Dan moet er tegen elke prijs gekocht worden. De koerssprong die daarbij dan plaats kan vinden wordt ook wel de short squeeze genoemd, omdat de shorts eruit worden gedrukt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond