Deel dit artikel
-

Alibaba neemt belang in Groupon

E-commerce gigant Alibaba heeft een belang van 5,6 procent opgebouwd in koopjessite Groupon. Dat blijkt uit documenten die het bedrijf vorige week bij de beurswaakhond heeft ingediend.

Uit een melding aan markttoezichthouder SEC wordt duidelijk dat Alibaba 33 miljoen aandelen in Groupon heeft verworven. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat het geen contact heeft met de Chinese investeerder en enkel van de deelneming hoorde via het verplichte bericht aan de SEC.

De timing is opmerkelijk. Groupon heeft zeker 90 procent van zijn beurswaarde verloren sinds het naar de beurs ging. De resultaten van het vierde kwartaal waren beter dan verwacht, maar Groupon maakt nog steeds verlies.

Alibaba wilde aan Bloomberg geen commentaar geven, maar het is geen geheim dat het bedrijf al langer investeert in Amerikaanse techbedrijven. Het heeft ook een belang in online retailer Jet.com, Magic Leap (augmented reality) en taxibedrijf Lyft.

Beleggers springen bovenop het nieuws. Zij zien het als een teken van vertrouwen, en willen ook investeren. De koers staat voorbeurs op een plus van 29 procent. Het lijkt geen late reactie op de kwartaalcijfers van Groupon, aangezien die donderdagavond bekend werden.

Groupon sloot afgelopen maanden verscheidene kantoren in Europa kantoren, maar dat lijkt geen voorbode voor spoedig vertrek. Het staken van lokale activiteiten wordt uitgelegd als ‘centraliseren van activiteiten’, van twintig bemande naar twee kantoren. In de tweede helft van dit jaar moeten twee nieuwe zogeheten ‘deal factory centers’ online komen.

Foto: Groupon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond