Deel dit artikel
-

Alibaba’s Singles Day wordt multimediaspektakel

Alibaba pakt dit jaar nog grootster uit met zijn jaarlijkse Singles Day, de Chinese Valentijnsdag, die dit jaar op vrijdag 11 november valt. De Chinese internetgigant belooft live streams, VR-winkelen en interactieve games.

Singles Day is de dag waarop Chinezen elkaar cadeaus geven. Vorig jaar werd er bij Alibaba in de eerste acht minuten 1 miljard dollar uitgegeven, en in het eerste uur 3,9 miljard. Het vergelijkbare Cyber Monday in de VS kwam niet verder dan 1,35 miljard dollar. De totale opbrengsten voor Alibaba bedroegen 13,53 miljard dollar.

Alibaba heeft Singles Day bedacht, maar ook andere Chinese retailers zoals JD.com doen mee.

Tijdens een persconferentie in Hong Kong heeft Alibaba vorige week zijn plannen voor de komende Singles Day uit de doeken gedaan. Er doen dit jaar 40.000 retailers mee, ook grote merken als het Amerikaanse warenhuis Macy’s. Tijdens de eerste Singles Day in 2009 waren dat er nog maar 27. Zeker 600 retailers gaan livestreams verzorgen via Alibaba’s platform Tmall om producten te tonen.

Alibaba gaat de retailers ook helpen met hun fulfillment. Als bepaalde bestellingen niet geleverd kunnen worden, zoekt Alibaba naar aanvullende voorraden.

Via VR kunnen consumenten zich verplaatsen in grote winkels en daar kunnen ze de virtueel uitgestalde artikelen ook gelijk kopen. Via het Taobao-platform verkoopt Alibaba kartonnen brillen voor 15 dollarcent. Ook wordt een augmentedreality-game uitgebracht van Tmall Cat, waarmee klanten kortingen en prijzen kunnen verdienen.

Het succes van Singles Day is niet onopgemerkt gebleven. Zo heeft Amazon vorig jaar Prime Day in het leven geroepen, destijds ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan. Omdat de Amerikanen in november Cyber Monday vieren, online koopjesdag, wijkt Amazon voor Prime Day uit naar juli. Cyber Monday valt dit jaar op maandag 28 november.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond