‘Amazon naar 4,5 miljard reclame-omzet’

Amazon.com wordt ook steeds meer een reclamemachine en boekt daar dit jaar, zo verwacht JPMorgan, een omzet mee van 4,5 miljard dollar.

Het zal voornamelijk op thuismarkt Amerika zijn dat Amazon een serieus reclameplatform wordt. Amerikanen zoeken immers vaker op Amazon dan op Google of Bing naar producten en boodschappen. De klant staat in die zin al keurig voorgesorteerd.

Bank JPMorgen baseert zijn verwachting op de recente ontwikkelingen van Amazon in de digitale reclamewereld. In en naast de schappen van de e-commercereus zijn al jaren reclameposities maar die worden qua opties steeds verfijnder. Zo zijn nu ook header bidding en in-streamadvertising mogelijk en – niet onbelangrijk – wordt er gezocht naar de verdienmodellen rondom voicesearch van koploper Alexa.

Behalve advertentieproducten beschikt het bedrijf ook over de gedrag- en aankoopgegevens van vele miljoenen klanten wereldwijd. Dat is bijzonder nuttige informatie voor adverteerders om de targeting van hun campagnes mee in te richten.

Volgens JPMorgen wordt Retail de grootste adverteerdersgroep voor Amazon Advertising. Momenteel pakt Amazon tien procent van de achttien miljard dollar die detailbedrijven aan online reclame uitgeven. De bank verwacht dat Amazon in de komende jaren met drievoudige procentcijfers kan groeien in dit segment.

De voor 2018 verwachte 4,5 miljard dollar staan in schril contrast met de volumes die de andere mondiale online platformen uit de VS draaien. Facebook ontving in 2017 ruim veertig miljard dollar reclame-omzet. Bij Google zal dat tegen de honderd miljard dollar liggen.

Foto: Marcela (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug