Deel dit artikel
-

Amazon maakt Echo gereed voor adverteerders

Amazon praat met adverteerders als Procter & Gamble om erachter te komen hoe zij zich het best in de online praatpalen Echo kunnen profileren. Voor merken is dit noodzaak omdat ze vrezen anders onzichtbaar te worden voor consumenten; ‘Uit het oog, uit het hart’ door voice shopping.

De gesprekken met makers van consumentenartikelen zijn nog in een vroege fase. Allereerst legt de vraag op tafel of ze überhaupt willen betalen voor positionering in de zoekresultaten tijdens het winkelen met Amazon Echo. Vervolgens zal de vraag zijn hoeveel zij willen betalen en voor welke acties. Is het melden van de merknaam al genoeg of moet er uiteindelijk een transactie volgen? Of geldt voor beiden een apart afrekenmodel?

Een ander onderwerp op de agenda zal zijn op welk punt tijdens het voice shopping een merknaam naar voren wordt geschoven. Nu is het zo dat Amazon enkel producten suggereert als het die ook zelf verkoopt. Klanten krijgen op basis van hun aankoophistorie een suggestie voorgelegd, meestal dus een product dat ze al kennen en regelmatig kopen. De partijen zullen zoeken naar een natuurlijk klinkende manier om een merk in de conversatie te manoeuvreren.

Amazon heeft meerdere apparaten in de schappen die spraakassistent Alexa bevatten. Afgelopen Black Friday alleen al werden er meerdere miljoenen van Alexa-apparaten verkocht. Naarmate die meer raken ingeburgerd in huishoudens zal de gebruiker ze alleen maar meer gebruiken. En dat ten nadele van shoppingsapps en e-commmercewebsites.

Voor merken wordt het daarom zaak om zich duidelijk te profileren in de gesproken zoekresultaten. Amazon boort er op zijn beurt een nieuwe grote geldstroom mee aan: reclame-inkomsten. Marktonderzoeker eMarketer verwacht dat Amazons reclame-inkomsten die jaar met 42 procent zullen stijgen tot 2,4 miljard dollar. Dat geld komt nu nog overwegend van gesponsorde (visuele) zoekresultaten in de e-commerceomgeving. Met voice-ads komt daar een nieuwe tak bij.

Nieuwsuitgave CNBC weet dat er al proeven worden gedraaid met Alexareclame. In een proef krijgt een koper een extra suggestie te horen om andere producten van de fabrikant annex adverteerder te kopen. In een andere proef wordt gekeken hoe Amazon de naam van een adverteerder naar voren kan schuiven iemand zijn Echo een zoekopdracht geeft: “Alexa, Hoe maak ik de oven schoon?”. Waarbij de computer antwoordt: “Zal ik ovenreiniger XYZ voor je kopen?”

Voice shopping is nog een betrekkelijk nieuw verschijnsel. Amazon Echo ondersteunt momenteel slechts twee talen: Engels en Duits.

Voorbeeld:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Shopping is maar een van de vele commando’s die Alexa kent. Hieronder 49 andere:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond