Deel dit artikel
-

Amazon blaast boodschappendienst nieuw leven in

Amazon wil volgend jaar naar verluidt een nieuwe boodschappendienst lanceren in zowel de VS als het grootste deel van Europa. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar testen gedaan met Amazon Fresh Marketplace. Met deze nieuwe dienst kunnen Prime-abonnees in het Verenigd Koninkrijk boodschappen bestellen bij twee grote supermarkten.

Daarmee lijkt Amazon weer volop terug te keren naar de boodschappenbezorgmarkt.

Sinds 2007 bezorgde Amazon onder de noemer Amazon Fresh boodschappen in grote Amerikaanse steden. Eerst in Seattle, en vanaf 2013 in Los Angeles. Na korte tijd werd in de meeste grote steden bezorgd. Het bleek een lastige markt, want Amazon trok zich in 2017 ook weer terug uit een groot kleinere steden. Er waren inmiddels geduchte concurrenten opgestaan, zoals Instacart.

Amazon biedt ook bezorgdiensten aan voor zijn enkele jaren geleden overgenomen retaildochter Whole Foods, zij het dat het aanbod zich beperkt tot die ene keten.

In 2015 lanceerde het bedrijf ook al eens Amazon Restaurants, waardoor Prime-leden maaltijden konden bestellen bij lokale restaurants. In 2019 sloot Amazon zowel zijn restaurantactiviteiten als Daily Dish, een lunchbezorgservice voor de zakelijke markt.

De coronacrisis zal ongetwijfeld ten grondslag hebben gelegen aan de nieuwe bezorgexperimenten. Meer mensen bestellen hun boodschappen online. Bedrijven als Uber Eats en DoorDash hebben al zo’n 100 miljoen Amerikaanse klanten voor maaltijdbezorgingen. Uber bezorgt in de VS inmiddels ook boodschappen, dus kan Amazon kan moeilijk achterblijven.

‘Door partnerschappen met andere supermarkten kunnen we Amazon Prime-leden meer keuze, waarde en gemak bieden,’ stelt het bedrijf

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond