Deel dit artikel
-

Amazon vooral als bedreigend gezien

Amazon wordt vaker als bedreigend gezien dan andere internationale intreders en online warenhuizen zoals Alibaba en Zalando. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Shopping2020 in de afgelopen weken door GfK is uitgevoerd onder 337 experts van een groot aantal Nederlandse B2C ondernemende bedrijven. In Shopping2020, een initiatief van Thuiswinkel.org, werken 24 brancheverenigingen samen.

B2C ondernemend Nederland blijkt verdeeld over de impact van de intrede van Amazon.com op de Nederlandse markt. Een op de drie experts uit het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020 voorspelt dat Amazon een positieve invloed gaat hebben op de marktpositie van zijn organisatie. Tegelijkertijd voorspelt eveneens een op de drie experts dat Amazon juist een negatieve invloed heeft op zijn bedrijfsresultaat.

Van de 164 ondervraagde retailers is 65 procent niet van plan samen te werken met Amazon. 7 procent doet dit al en 29 procent is dit wel van plan.

Van de experts die Amazon zien als grootste internationale uitdager, zegt 33 procent “laat maar komen, wij hebben een concurrentievoordeel”.

28 procent van de respondenten die Amazon zien als de internationale speler die de meest negatieve impact gaat hebben op het bedrijfsresultaat van hun bedrijf, zeggen hun businessmodel op de komst van Amazon aan te passen. 27 procent kiest ervoor om af te wachten en voorlopig niet in actie te komen.

55 procent van deze ondervraagden is van mening dat Amazon een kostenvoordeel heeft ten opzichte van de eigen bedrijfsvoering en 22 procent acht zichzelf op dit moment niet in staat om adequaat te reageren op de komst van Amazon. 57 procent meent dat dit in ieder geval gepaard zal gaan met forse investeringen, zowel financieel als op het gebied van mensen en systemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond