Deel dit artikel
-

Amerikaanse universiteit zet Google-zoeker overboord

Universiteit van de Amerikaanse staat Indiana, een instelling met 100.000 studenten, zet Googles zoektechnologie aan de kant. De universiteit ruilt ’s werelds grootste zoeker in voor ChaCha, een zoeksysteem waar duizenden specialisten handmatig de beste zoekresultaten proberen te vinden.

De sites van alle faculteiten en bibliotheken maar ook de hoofdsite van Indiana University stappen in de komende maanden over op een nieuwe zoektechnologie. Niet de slimme algoritmes van Google, die nu nog als digitale wegwijzers fungeren, maar de hersencellen van 30.000 zogeheten ChaCha-gidsen gaan studenten en medewerkers helpen bij het digitale vorsen.

Daartoe sloten de universiteit en ChaCha vorige week een overeenkomst. Enkele honderden personeelsleden van de universiteit zullen worden getraind in de ChaCha-systematiek. Zij zullen zich hoofdzakelijk bezighouden met het gidsen van zoekvragen in het digitale domein van de universiteit. De rest van het web hoeven ze niet uit te pluizen.

Lakmoesproef voor zoektechnologie

Voor ChaCha.com is de samenwerking om de schaalbaarheid en kwaliteit van zijn systeem te onderzoeken. Na afloop van een proefperiode wil het bedrijf zijn techniek ook bij andere instellingen aan de man brengen. Hoeveel de universiteiten betalen voor de nieuwe webzoeker is niet bekend.

Geheel toevallig is de samenwerking tussen de twee organisaties niet. Technologieuitgave Slashdot meldt dat universiteitsbaas Michael McRobbie tot voor kort een bestuursfunctie had bij ChaCha.

ChaCha ontving begin 2007 een investering van 6 miljoen dollar van Jeff Bezos, de vermogende oprichter van Amazon.com.

Ondernemers en wetenschappers vragen zich af wat ná Googles zoektechnologie de nieuwe wereldstandaard kan worden in termen van kwaliteit en commercie. Bedrijven als Yahoo, Microsoft en Ask.com proberen goede zoektechnologie te verbeteren, maar er dient zich ook een tweede stroming aan. Die gaat niet uit van de intelligentie van computersoftware, maar van mensen.

P2p-zoekdiensten in wording

Bookmarksite Del.icio.us is in zekere zin al een zoekmachine. Geregistreerde gebruikers slaan hun favoriete websites bij de Yahoo-dochter op en voorzien de hyperlinks van trefwoorden. Anderen die ongeveer weten wat ze zoeken, kunnen op basis van de trefwoorden zoeken naar nieuwe informatiebronnen. Wikipedia, de online encyclopedie, is op enigszins vergelijkbare wijze tot stand gekomen: gebruikers delen hun kennis op een centrale lokatie die voor iedereen toegankelijk is.

De oprichter van Wikipedia, Jim Whales, probeert via zijn bedrijf Wikia.com ook een alternatief voor Google te ontwikkelen. Gebruikers zoeken de beste sites en informatiebrokken bij elkaar en delen dat op de wiki's van Wikia.com. Met de recente overname van Grub.org wil Whales de onderliggende infrastructuur verspreiden over de systemen van particuliere computergebruikers. De broncode zoek- en distributietechnologie is vrij beschikbaar voor belangstellende programmeurs.

Andere populaire 'p2p-zoekmachines' zijn Yahoo Answers en LinkedIn Answers. Op beide sites stellen gebruikers van de respectievelijke diensten vragen aan mede-gebruikers. Het beantwoorden van vragen levert punten of zakelijk respect op.

Bron foto: rpongsaj (CC) 

Deel dit bericht

2 Reacties

Johanna Slot

Hmm… ik vind het van lef getuigen om de nummer 1 zoekmachine de deur te wijzen. En als alternatief een people powered search engine in te zetten als ChaCha.  ChaCha is met name handig voor zoekopdrachten voor ?ik weet niet meer hoe het heet? (bijvoorbeeld als je op zoek bent naar die ene rode auto, uit de film van de thrillerschrijver waar ook zo?n enge film met een clown van was verfilmd, welk merk was die rode auto ook al weer) en hele complexe zoekopdrachten (ik zoek een recept voor appeltaart, maar dan zonder kaneel). Het handige is dat je dan gewoon mensen aan het werk zet en ze komen vanzelf wel weer terug met zoekresultaten.  Maar deze mensen gebruiken aan hun kant ook gewoon Google en andere zoekmachines. Ze zijn gewoon handig in het gebruiken van zoekmachines. En persoonlijk vind ik dat iedereen dat moet zijn. Hoe kom je anders door de brij van het internet heen? Zie het als een soort surfvaardigheid. Wie niet kan rijden, komt er op de openbare weg niet uit. Wie niet kan zoeken, komt er op internet niet uit.  Je kan je afvragen of people powered search in de vorm van ChaCha een bedreiging van Google is. Ik denk het niet. En wel om het volgende: a) Door mensen opgezochte zoekresultaten duren veel te langb) Het kost veel te veel geld c) People powered search (zoals ChaCha) is een incrementele verbetering in de search wereld, en gaat de miljarden zoekopdrachten echt niet van Google naar een andere zoekmachine doen verschuiven. Wat echt heel erg zou helpen in de search wereld is een werkelijk semantische zoekmachine (een zoekmachine die werkelijk begrijpt wat je zoekt, eigenlijk zoals een mens, maar dan automatisch ? geen kosten). Alleen daar zijn ze in de wereld van artificial intelligence en robotica nog lang niet.  Wat je ziet gebeuren – ook met social bookmarking en vraag- en antwoord sites (door jullie p2p zoekdiensten genoemd) – is dat het spectrum van zoeken verandert. Men gebruikt zoekmachines zoals in het artikel ook al is vermeld niet alleen voor zoeken, maar ook voor vraag- en antwoordtoepassingen, navigatie, terugvinden en surfen. En voor veel van de zoekdoeleinden is people powered search niet de manier.

Frans Plugge

Het is grappig dat wat ooit eens begon als de voornaamste technologische sprong vooruit sinds het begin van het 'web' nu is uitgegroeid tot mijn grootste bron van ergernis. Door hun algoritme via een software patent te beschermen en middels diverse papers openbaar te maken hebben de makers van google search engine spam een enorme duw vooruit gegeven. Ik schat dat inmidels veel meer dan de helft van alle paginas bestaat uit algoritmisch aangemaakte 'onzin' paginas uitsluitend gemaakt om verkeer uit google te halen. Dat probleem wordt dan nog eens verergerd door de niet aflatende stroom MFA sites (made-for-adsense) die met gekloonde content verkeer uit google terugverkopen aan google. Zogenaamde 'seo' bedrijven schieten als paddestoelen uit de grond. Het wordt hoog tijd dat dat tij gekeerd wordt en dat het web weer een signaal/ruis verhouding krijgt waar je als gebruiker iets mee kunt.  Als 'cha-cha' schaalbaar is, en als een review service als een soort enveloppe rond de output van reguliere search engines te positioneren zou zijn dan denk ik dat dat wel eens een stukje van de oplossing zou kunnen zijn. De theorie dat computers beter dan mensen kunnen beoordelen wat een goed resultaat is, is m.i. achterhaald. Dat werkt alleen in een wereld waarin er alleen maar aardige mensen rondlopen. In een wereld vol spammers en andere naarlingen moet je meer intelligentie meebrengen dan wat je met een algoritme kunt bereiken. Ik wens de menen op de Indiana University heel veel sterkte bij hun aanpak, en ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond