Deel dit artikel
-

AOL lanceert IM voor zakelijke markt

AOL heeft een Instant Messenger voor de zakelijke markt gelanceerd, ruim twee weken nadat Reuters dit ook deed. AOL borduurt voort op zijn populaire IM voor consumenten, maar dan met extra beveiliging. Per gebruiker kost de zakelijke versie dertig dollar.

De markt voor instant messaging binnen bedrijven groeit snel, althans gemeten in het aantal mensen binnen bedrijven dat gebruik maakt van IM. Het betreft hier echter de versies die ontwikkeld zijn voor consumenten, bij gebrek aan beschikbare varianten voor de zakelijke markt. Veel bedrijven zijn er niet blj mee dat deze consumentenversies voor het werk gebruikt worden, omdat het beveiligingsniveau niet hoog genoeg is voor zakelijke toepassingen.

AOL wordt het vaakst gebruikt op de werkvloer, aldus onderzoek van ComScore. Ongeveer zeventien miljoen Amerikanen gebruiken op hun werk nu IM, tegenover dertien miljoen vorig jaar. Van deze groep maken tien miljoen mensen gebruik van AOL Instant Messenger, gevolgd door MSN Messenger van Microsoft (7,1 miljoen) en Yahoo (5,5). Dat de marktaandelen groter zijn dan de som zou veroorzaakt worden door het gebruik van meerdere versies. Ook op de consumentenmarkt is AOL de grootste, het heeft daar 180 miljoen gebruikers.

Twee weken geleden lanceerde Reuters een instant messenger voor de financiële markt, waar Bloomberg een soortgelijke dienst aanbiedt. Ook een kleine Nederlandse partij, Jaytown, richt zich op deze markt en ontwikkelde een tool die gebruikt wordt door online broker Binck. Yahoo heeft ook plannen ontvouwd voor een berichtendienst. Voor het eind van het jaar verwacht het een beta-versie te lanceren, gevolgd door een officiële start begin volgend jaar. Ook Microsoft is nog in het ontwikkelstadium en verwacht halverwege volgend jaar zijn product gereed te hebben.

AOL is daarmee de eerste van de grote partijen die komt met een meer algemene IM-dienst voor het bedrijfsleven. Het bedrijf is op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen en stapt daarom af van zijn traditioneel op consumenten georiënteerde aanpak. Eerder dit jaar zette het om die reden de afdeling Strategic Business Solutions op, aldus de Wall Street Journal, een afdeling die ten doel heeft om software te ontwikkelen voor zakelijk gebruik.

De kosten voor het gebruik van de zakelijke berichtendienst van AOL bedragen dertig dollar per persoon, dit bedrag ligt gelijk met de prijs die Yahoo wil berekenen voor zijn IM-dienst.

Standaardisering
Momenteel wordt ook gewerkt aan standaardisering voor IM-programma's, met name ook gestimuleerd door de groei van de zakelijke markt. Binnen de IETF (Internet Engineering Task Force) wordt hierop aangestuurd. Ontwikkelaars van de open source messenger Jabber starten onder de vlag van IETF hiervoor een werkgroep. Doel is om een standaard te ontwikkelen, genaamd XMPP, zo meldt Cnet. Hiermee is het mogelijk te communiceren met iemand die een ander programma voor IM gebruikt. Nu levert dat nog problemen op, hoewel AOL Instant Messenger inmiddels gebruikt kan worden in combinatie met ICQ, beide zijn overigens onderdeel van hetzelfde bedrijf: AOL Time Warner.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond