Deel dit artikel
-

API’s: de informatie moet van twee kanten komen

Marc Canter, groot strijder voor een open web, ziet API’s graag twee kanten opwerken. Gebruikers moeten niet alleen data uit een systeem kunnen halen, maar net zo makkelijk informatie kunnen toevoegen.

De man die bekend staat om zijn kleurige shirts en vurige optredens sprak donderdag op eDay onder meer over hoe bedrijven een verbeteringsslag kunnen doormaken met API’s: "Nu wordt er met een API vaak alleen informatie uit systemen gehaald. Met die informatie die de gebruiker er uit haalt, bijvoorbeeld bij Amazon, kunnen weer recensies worden geschreven, er kunnen filmpjes aan worden toegevoegd, plaatjes en meer informatie. Wat er dan ontstaat, dat moet je weer kunnen terugstoppen. Amazone zou er alleen maar beter van worden wanneer bijvoorbeeld recensies worden aangevuld met nog meer wetenswaardigheden."

De huidige ontwikkelingen zijn voor de enthousiaste Canter een teken aan de wand voor een grotere trend die gaande is. Facebook, Myspace, Google, Microsoft zijn allemaal verwikkeld in een race waarin open het toverwoord lijkt te zijn. Canter: "Open is the new black."

Op de knieën

"Facebook ging voor 98 procent all the way en dwong hiermee MySpace ook op de knieën", aldus Canter. Na Facebook volgden meer sociale netwerken die open gingen. Maar ook Yahoo en Microsoft worden steeds opener door bijvoorbeeld het verstrekken van API’s. En Google’s OpenSocial zorgt voor meer uniformiteit op het gebied van webwidgets.

Doorspekt met foto’s van zijn dochter en andere webpersona’s, waaronder de Nederlandse Boris Veldhuijzen van Zanten, zette Canter op een chaotisch charmante manier zijn verhaal kracht bij.

Veel van de grote spelers sluiten zich ondertussen aan bij de OpenID-stichting. Partijen die zich aansluiten bij het initiatief kunnen dit doen in de vorm van een identiteitsverstrekker of een acceptant. Hier zit meteen ook de crux. Zowel Yahoo als MySpace zijn identiteitsverstrekkers. Hiermee hebben MySpacers wel toegang tot sites als bijvoorbeeld Plaxo, maar niet tot de sites van Yahoo. Volgens Canter is het goede nieuws dat er standaarden zijn, dat de technologie bestaat. Of zoals Canter zou zeggen: open is hip dude.

Two-way API’s

Dat is, als het aan Canter ligt allemaal niet genoeg. De data portabilitystandaarden zijn een begin, en OpenID is ook allemaal leuk en aardig, maar hij meent dat er two-way API’s nodig zijn om data portabiliteit de echte realiteit te maken.

In chaotische pennenstreken tekent Canter zijn uiteindelijke droom op het hek dat zijn tuin omsluit. Zijn ulitieme doel is een volledig open web waarbij alles en iedereen in de cloud te vinden is, the open mesh: "Alles komt als een url beschikbaar in de cloud. Elke foto, ieder persoon, plaats, overal, altijd."

Marc Canter, afkeurig van iedereen die een gesloten systeem in stand houdt, heeft zelf natuurlijk een financieel belang in de open mesh. Zijn bedrijf Broadband Mechanics heeft een white label sociaal netwerk ontwikkeld en biedt meerdere diensten aan die afhankelijk zijn van open standaarden.

Deel dit bericht

1 Reactie

kabouter plof

bezoekers "maken" je site. dus hoe meer bezoek, de meer content zij kunnen creeeren. maar slaan we niet door met API's?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond