Deel dit artikel
-

‘Appupdates vooral strategisch’

Het hoge aantal appupdates heeft een strategische functie. Dat constateren onderzoekers uit Italië en het Verenigd Koninkrijk. Door met enige regelmaat updates uit te brengen, wordt de nieuwsgierigheid van gebruikers geprikkeld en wordt de app weer (even) gebruikt of in elk geval onder de aandacht gebracht.

De onderzoekers keken naar duizend apps in iTunes en Google Play winkels in Europa gedurende zes maanden (pdf). Wat opviel was dat updates vooral verschenen als de app niet meer vaak werd gebruikt. De toevoegingen of verbeteringen waren vaak zo miniem dat de ontwikkelaar ze ook in een grotere update had kunnen stoppen. Dat gebeurt echter maar zelden.

In Google Play krijgen apps soms iedere maand een update, bij Apple was het gemiddelde 59 dagen.

Door de enorme concurrentie is het al moeilijk om aandacht te trekken, de meeste apps uit de Top 1000 zijn immers gratis. In totaal zijn er 3 miljoen apps voor iOS en Android. Gebruikers verwijderen ook vaak weer apps van hun toestel. Updates moeten vaak nog handmatig worden geïnstalleerd, waardoor de app weer even de aandacht van de gebruiker krijgt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond