Deel dit artikel
-

Auto kopen online goedkoper voor vrouwen

Vrouwen zijn bij het kopen van een auto goedkoper uit wanneer ze dit online doen. Hetzelfde geldt voor etnische minderheden. Dit is de conclusie van een onderzoek gehouden in de Verenigde Staten door ondermeer de Universiteit van Californië.

Het onderzoek werd gehouden door zevenhonderdduizend aankopen in 1999 onder de loep te nemen. Het onderzoek is gedaan door Haas School of Business (onderdeel University of California), Yale School of Management en J.D. Powers and Associates, een bedrijf dat auto-aankopen bijhoudt. Aanvullend zijn deze resultaten vergeleken met data over autoverkopen bij Autobytel.com . De Washington Post berichtte over de resultaten.

Gemiddeld genomen betaalden etnische minderheden offline 2 procent meer dan hun blanke Amerikaanse landgenoten voor dezelfde auto (500 dollar). Vrouwen betaalden 0,2 procent meer oftewel 45 dollar per aanschaf. Autodealers kunnen deze groepen kopers gemakkelijker tegenwicht bieden bij het onderhandelen over de prijs. De onderzoekers noemen als redenen ondermeer een lagere opleiding of een lager inkomen, onwetendheid over de prijs van de auto en uiteraard de slimheid van de autoverkoper die deze elementen bij zijn klant kan herkennen.

Online is het een heel ander verhaal, aldus de onderzoekers, daar treedt geen prijsverschil op. Vanwege de betrekkelijke anonimiteit weten eerder genoemde groepen hun 'nadeel' juist te maskeren."Internet heeft een sterk effect op gebieden waar prijzen onderhandelbaar zijn", aldus onderzoeker Florian Zettelmeyer. Hij verwacht dat op meerdere gebieden waar mensen over prijs moeten onderhandelen er online voordeel valt te behalen voor bepaalde groepen. Reden temeer om de digitale kloof tegen te gaan, aldus Zettelmeyer.

Jupiter MMX stelt in een eerder deze week gepubliceerd onderzoek dat verkoop van auto's via internet niet zo'n vaart zal lopen. Het onderzoeksbureau denkt dat er meer een rol is voor internet in de informatievoorziening en als een middel om klantrelaties te onderhouden. Internet kan daarmee de autoverkoop aanjagen, aldus Jupiter. Momenteel wordt 13 procent van de auto's verkocht met een dergelijke hulp van internet, volgens Jupiter zal dit in 2006 gestegen zijn 32 procent (5,7 miljoen auto's).

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul de Vries

Dit klopt op onze website: http://www.nieuweautokopen.nl zijn de vrouwelijke kopers veruit in de meerderheid. vrouwen willen graag zonder poespas een auto kopen, zonder opdringerige verkopers die in hun nek hijgen.

hoog stoevenbeld

En de auto verkopen doen nog altijd de mannen is onze ervaring.Zeer weinig vrouwen die hun auto aanbieden. (ongeveer 5%)Auto Inkoop Deventerwww.autoinkoopdeventer.nl

Marker

Wij merken dat het 40% (v)- 60%(m) is, qua mailen van offertes van een nieuwe auto via onze website: http://www.goedkoperdoorkorting.nl

Maurice

Wij worden zelfs om advies gevraagd door klanten of ze een bepaalde aankoop online moeten doen, laatst ging dat toevallig over een auto (een bepaald merk met een online-kortings-actie), het was wel een man…. Groet van Maurice http://www.mm-webmedia.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond