Deel dit artikel
-

Autoscout24 zegt lidmaatschap STIR op

Een van de eerste leden van STIR, Autoscout24, zegt zijn lidmaatschap op. Het is genoeg geweest, vindt directeur Jurgen Vugts. De meetorganisatie slaagt er niet in met een nieuw, verbeterd meetinstrument te komen.

Aan de vooravond van de algemene ledenvergadering gooit Autoscout24 de knuppel in het hoenderhok. Al meer dan een jaar klagen de leden van STIR, onder wie een aantal andere oprichters, over het gebrek aan daadkrachtig optreden van de organisatie die verantwoordelijk is voor het leveren van algemeen geaccepteerde online bereikscijfers. Autoscout24, een van de founding members, stapt eruit.

“AutoScout24 maakt de laatste tijd een enorme groei door. De enige plaats waar dit niet tot uiting komt, is in de bereikcijfers van STIR. Dit resulteert in een negatieve investering: in plaats dat we met de STIR-cijfers adverteerders kunnen interesseren, kost participatie ons nu alleen maar geld zonder dat het toegevoegde waarde biedt”, stelt Jurgen Vugts, algemeen directeur van AutoScout24 Nederland.

“Daarnaast is de onafhankelijkheid van de panelleden niet voldoende gewaarborgd, wat niet overeen komt met het gewenste onafhankelijke karakter van de stichting. We merken verder dat mediabureaus en advertentieplanners vaak niet met STIR werken om het bereik van sites te vergelijken.”

Adfab, Adfactor, IMNetworks, Semilo en WebAds dreigden al langer op te stappen.

De bereikcijfers van STIR gelden als jaren als een algemeen geaccepteerde eenheden. De resultaten zijn volgens de leden niet altijd honderd procent representatief voor de door hen ervaren werkelijkheid, maar ze bieden adverteerders en mediabureaus wel houvast bij hun planning. Er beginnen alternatieve meetinstrumenten op de markt te komen, die hetzelfde en meer doen. In hoeverre deze metingen breed inzetbaar zijn, moet nog blijken.

Foto: Jasoon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond