Deel dit artikel
-

Autoverkoop eBay.com enorm succes

De autoverkoop op eBay.com is met een jaaromzet van 3,8 miljard dollar een enorm succes en de grootste productcategorie van de veilinggigant. Ook heeft het – door een grotere transparantie – de gehele autohandel behoorlijk veranderd. In Nederland blijft de autoverkoop via eBay echter bescheiden.

eBay Motors, gestart in 1998, is met een jaaromzet van 3,8 miljard dollar de grootste productcategorie van de veilingreus. Op afstand gevolgd door computers (1,6 miljard dollar) en consumentenelektronica (1,4 miljard dollar). Jaarlijks bereikt eBay Motors 7,2 miljoen consumenten.

Het succes van eBay Motors heeft het landschap van de autoverkoop aanzienlijk veranderd, zo stelt Forrester Research in een recent onderzoek. Belangrijkste doorbraak is de enorme transparantie voor verkopers, kopers en dealers. Kopers kunnen online dagelijks zo'n 20.000 advertenties bekijken, compleet met foto's en uitgebreide beschrijvingen. Na tien dagen moet de verkoper het voertuig opnieuw aanbieden, dus blijft het aanbod in principe actueel.

Verkopers prijzen volgens het onderzoeksbureau het enorme bereik en het anonieme biedproces. Gemiddeld staat een advertentie een week lang live, bereikt acht unieke bieders en wordt er twintig keer op geboden. Vooral vrouwen blijken het te waarderen niet meer in real-life te hoeven onderhandelen. Dealers kunnen via eBay Motors occasions, die ze anders wholesale moeten aanbieden, verkopen voor een retail-prijs. Zo'n 70 procent van de via eBay verkochte auto's wordt gekocht in een andere staat, zodat bijvoorbeeld cabrio's in een koude Amerikaanse staat in de winter kunnen worden gekocht door mensen in warmere delen van het land.

De consumer-to-consumer sales van eBay Motors zullen zeker niet de autodealer uitschakelen, denkt Forrester Research. Die kan door intensief van dit kanaal gebruik te maken zijn marketingkosten fors verlagen en moet proberen de consument voor te zijn in de jacht op koopjes.

Het onderzoeksbureau meent ten slotte dat eBay Motors bezig is de auto-advertenties in Amerikaanse kranten een enorme slag toe te brengen. Die zijn momenteel nog goed voor 11 procent van hun advertentie-inkomsten. eBay is met zijn prijs van 40 dollar echter goedkoper, uitgebreider en vaak effectiever dan de papieren tegenhanger.

De Nederlandse eBay-site – begin 2001 onstaan doordat eBay iBazar opkocht – verkoopt auto's op bescheiden schaal. Sandra van Wersch, marketing manager eBay Nederland, wil over de resultaten alleen kwijt dat de site dagelijks zo'n 150 auto's aanbiedt. Van Wersch: "Dat komt omdat autoverkoop voor ons nog geen prioriteit heeft. Het is een moeilijke categorie. In de VS zijn ze er ook jaren eerder mee begonnen dan wij." Volgens Van Wersch zijn computers en verzamelingen bijvoorbeeld wel populair.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond