Deel dit artikel
-

Bannertest

Coca Cola (gezien op de Veronica-site)

Iedere Nederlander weet dat Johan Cruijff rugnummer 14 had. Deze banner van de evenzo legendarische Amerikaanse frisdrankfabrikant speelt in op dit collectieve geheugen. Coca Cola hoopt betweters naar een aparte site te trekken, die onderdeel is van een spaaractie waarbij weer ouderwets onder de dop moet worden gepeuterd.

Compaq (Bizz)

Een eenvoudig grafisch trucje maakt de banner van deze ICT-firma de moeite waard. Het is geen wereldschokkende techniek om de letters wat schaduw en diepte te geven, maar het valt op en als het goed is blijft ook de merknaam hangen bij de consument. Computergebruikers zullen benieuwd zijn naar het gratis proefabonnement op de Online Backup-oplossing die in het vooruitzicht wordt gesteld. Daarover verschijnt alle informatie en de proef-software kan meteen worden gedownload. Een perfecte afhandeling dus.

IBM (Computable)

Big Blue laat op deze banner een PC 300 GL inpakken in een kartonnen doos. Een leuke gimmick. Doorklikken levert twee nieuwe schermen op met informatie over IBM-producten, die vreemd genoeg telefonisch moeten worden besteld. Dat moet interactiever kunnen.

Koopcitee (Telegraaf)

Zou dit een imitatie van 'De Schreeuw' van Munch moeten voorstellen? Zo bijzonder is het anders niet om direct een HP-product te bestellen. Verder is het onduidelijk waarom de klant in steenkolen-Engels wordt aangesproken en waarom na doorklikken geen aparte pagina met HP-artikelen verschijnt. Nee, die moet de men weer zelf gaan zoeken op een website. Kopen in één klik is inmiddels gewoon, maar dit soort webvertising loopt hierbij hopeloos achter.

Lycos (De Bus-site)

De nieuwe promotiecampagne van de ietwat vergeten zoekmachine Lycos heeft in ieder geval bij ons gewerkt. Met de tv-commercial van gisteravond nog vers in het geheugen stuitten we op deze futuristisch vormgegeven banner. De weinig oorspronkelijke slogan 'Alles wat je zoekt' is niet bepaald een lokkertje, maar we klikten wel door en waren nieuwsgierig naar wat er komen ging.

Monsterboard (PageToStart)

Een foto van een overspannen werknemer en een snel oplopende stressmeter met tot slot de slogan 'Go!Go!Go!' moeten werkzoekende websurfers naar de internationale carrièresite halen. Waarschijnlijk zal Monsterboard.nl hier geen Zilveren Spin Award mee binnenslepen, zoals vorig jaar, maar het is een goed voorbeeld van een eenvoudige en effectieve banneruiting.

NieuweTijdenNieuweKansen (World Online)

Het antwoord op de hier gestelde vraag zou iedere Emerce-lezer moeten weten. Het noemen van Kevin Kelly is echter niet voldoende. De opstellers van de banner verlangen van deelnemers dat zij een 'visionair artikel' schrijven. Wie het beste verhaal maakt, kan de beloofde Palm V winnen. Wat een ingewikkelde manier om je klanten te benaderen en wat een gewichtigheid om niets. Achteraf bleek Newconomy achter deze teaser-campagne te zitten.

Onderneem Het (IEX)

De nieuwe website Onderneemhet.nl richt zich op startende ondernemers en vermeldt dat ook keurig in deze banner, die op veel plaatsen is getoond. Het is een wat statische advertentie, hoewel er wel dynamiek wordt gesuggereerd. Nu lijkt het teveel op een Rabobank-reclame.

World Online (World Online)

Dit soort banneruitingen zal het bedrijf van Nina Brink toch echt niet meer leden opleveren, laat staan een hogere beursnotering. Een brievenbus is zo achterhaald en gratis Internet en e-mail zijn geen aanbeveling meer. Na het klikken blijkt dat WOL toch liever een betaald abonnement slijt, want het gratis Lite-pakket staat onder aan de webpagina.

Xstream (Webwereld)

'Wil jij x-stream veel internetten' vraagt deze gratis-Internetaanbieder aan de bezoekers van Webwereld. Door het grote lettertype en de opvallende kleur zal deze banner ongetwijfeld opvallen. Doorklikkers komen op de site van de van oorsprong Britse free access provider, die onlangs voor bijna 70 miljoen dollar is overgenomen door de Franse Libertysurf Group.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond