Deel dit artikel
-

Barnes & Noble.com dringt kosten terug

Barnes & Noble.com, de Amerikaanse tak van BOL.com, heeft het afgelopen jaar acht procent meer omgezet. Het bedrijf is nog niet uit de rode cijfers, maar is er wel in geslaagd de operationele kosten met een kwart terug te dringen.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die deze week zijn gepresenteerd. Barnes & Noble.com heeft in 2001 een pro forma nettoverlies geleden van 127,4 miljoen dollar. In 2000 was dit nog 204,2 miljoen. De omzet is het afgelopen jaar met acht procent gestegen naar 404,6 miljoen dollar.

De kosten zijn het afgelopen jaar behoorlijk teruggebracht. Dit jaar werden ruim 3,3 miljoen nieuwe klanten aangebracht, waarmee het totale klantenbestand op 11,2 miljoen komt. De kosten om een nieuwe klant aan te brengen zijn gedaald van 23,29 dollar per klant in 2000, naar 14,73 in 2001.

Ook op andere vlakken heeft Barnes & Noble uitgaven onder controle gebracht. Marketingkosten daalden met 49 procent, en beslaan nu 10,5 procent van het totale verkoopbudget. Een jaar geleden was dat nog 22,2 procent. Klantenservice en orderafhandeling werden 22 procent goedkoper, techniek en webonderhoud 15,9 procent. Al met al daalden de operationele kosten met 24,5 procent.

Barnes & Noble.com is na Amazon de belangrijkste online boeken- en muziekverkoper van Amerika. Het concern profiteert van een exclusief contract met AOL, de grootste internetprovider van het land. Vorige maand werd bekend dat het bedrijf een belangrijke rol wil spelen als uitgever van e-boeken. De eerste titels uit de stal van Barnes & Noble Digital zullen naar verwachting dit voorjaard op de markt komen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond