Deel dit artikel
-

Barnes&Noble in voetspoor Amazon met korting

Amazon en Barnes&Noble steken elkaar de loef af met het gratis verschepen van boeken, cd's en andere producten. In Nederland staat het internetboekhandels binnenkort ook vrij om het ontbreken van verzendkosten als verkoopargument te gebruiken, tot voor kort was dit niet mogelijk. Maar een dergelijke prijsstunt wordt ook kritisch bekeken. "Het is beter om nadruk te leggen op de kwaliteit van de dienstverlening."

Het aanbod van de beide internetwinkels geldt bij aanschaf van twee of meer producten en is beperkt tot verzendingen binnen de Verenigde Staten. Barnes & Noble ging nog een stap verder dan Amazon door te verklaren dat het achterwege laten van verzendkosten blijvend is en ook kosten voor het versturen van slechts een product met 1 dollar worden teruggebracht . Amazon startte vorige maand met het achterwege laten van verzendkosten voor meer dan een product, maar zegt dat het gaat om een test die deze week ten einde zal lopen.

De grootste internetboekhandels in Nederland berekenen allen verzendkosten. Toch zijn er in Nederland al geruime tijd internetboekhandels die dit niet doen, zegt Bastiaan Mons, hoofd van de afdeling Handelsverkeer van de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak . Sommigen voor korte tijd, als een promotieactie. "Er bestaat geen verplichting om verzendkosten te berekenen voor het versturen van boeken die via internet zijn besteld", zegt Mons. Het staat de winkelier vrij om zelf te bepalen dit al dan niet te doen.

Het Reglement Handelsverkeer dat voor de boekenbranche geldt, bepaalde tot voor kort dat voor het achterwege laten van portokosten geen reclame gemaakt mocht worden. AKO Online was het hiermee niet eens en stapte hiervoor in januari dit jaar naar de Nma, de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Die verklaarde de klacht van AKO Online ongegrond aangezien het Reglement Handelsverkeer van de boekenbranche onder de ontheffing van de Mededingingswet valt, de wet waarop de Nma toezicht houdt.

"In aansluiting op Europese regels en de opkomst van verkoop op afstand via e-commerce hebben we deze bepaling inmiddels aangepast", zegt Mons. Op 9 juni is daarover een besluit genomen. "Maar uitgevers en boekenverkopers mogen in hun reclame-uitingen niet zo ver gaan dat zij de indruk wekken korting op boeken te verlenen", aldus Mons. Het zal nog enkele weken duren voordat het aangepaste Reglement Handelsverkeer officieel in werking treedt.

De maatregel van Amazon en Barnes & Noble wordt gezien als een middel om consumenten die verzendkosten te hoog vinden toch tot een aanschaf te verleiden. Uit diverse onderzoeken blijkt, ondermeer eind vorig jaar van Bizrate.com , dat klanten van internetwinkels verzendkosten vaak hoog vinden en om die reden een transactie afbreken. Maar volgens Daniël Ropers, ceo van Bol.nl , wordt het effect van een gunstiger prijs overschat. "Als je kijkt naar onderzoek van bijvoorbeeld Blauw dan blijkt dat mensen productinformatie en kwaliteit van de bezorging veel belangrijkers vinden dan de prijs. Die is op internet toch al overwegend lager dan in de winkel, vaak ook als je er de verzendkosten bij optelt. Ik denk niet dat prijs een reden is waarom mensen niet op internet willen kopen, het zijn zaken als veiligheid en betrouwbaarheid waar men meer in geïnteresseerd is. Ik denk dat het beter is om daar de nadruk op te leggen als internetwinkel."

Deel dit bericht

1 Reactie

richard Lamb (www.E-commerce.nl)

Het einde van de vaste boekprijs nadert met rasse schreden. Het niet rekenen van verzendkosten voor boeken is hierbij slechts een eerste stap. Uit eigen ervaring weet ik dat het een wereld van verschil is of boeken met of zonder verzendkosten worden aangeboden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond