Deel dit artikel
-

Belbios introduceert bioscoopkaartje uit eigen printer

Een bioscoopkaartje kopen via internet en het daarna zelf printen. Dat wordt binnenkort mogelijk als het aan Belbios ligt. Tot nu toe was het alleen mogelijk om via Belbios een bioscoopkaartje te reserveren. Het bedrijf is echter op zoek naar manieren om op afstand bioscoopkaartjes te verkopen. Als de nieuwe manier een succes blijkt wil Belbios moederbedrijf TixWay het systeem gebruiken om ook kaartjes voor evenementen en concerten te verkopen.

Het principe is als volgt: iemand koopt een kaartje via internet en betaalt per creditcard. Daarna kan het kaartje worden geprint. In de bioscoop wordt de ticket, waarvan het belangrijkste deel een streepjescode betreft, met een kaartlezer gecontroleerd. Volgens operational manager Andre-Marc van der Wulp heeft het nieuwe systeem twee voordelen: "Het gereserveerde kaartje hoeft niet meer een half uur of een uur voor aanvang van de film opgehaald te worden bij de kassa. Daarnaast kan de koper meteen doorlopen naar de suppoost die met een kaartlezer het kaartje controleert, wachten in de rij voor de kassa is dus niet meer nodig."

Van der Wulp: "We verwachten dat alle grote bioscopen in Nederland met ons mee zullen werken. Als kleine bioscopen geen speciale kaartlezer willen aanschaffen dan kan het kaartje nog altijd via het reserveringsnummer aan de kassa verkregen worden." Belbios zoekt volgens Van der Wulp naar mogelijkheden om de prijs van het kaartje zo laag mogelijk te houden. Toch wordt het via internet gekochte kaartje waarschijnlijk ongeveer 1,50 gulden duurder dan aan de kassa, vooral vanwege de extra kosten die het betalen per creditcard met zich meebrengt.

Om het betalingsverkeer te verzorgen is Belbios een samenwerking aangegaan met Netgiro . Dit van oorsprong Zweedse bedrijf opende in maart haar eerste vestiging in Nederland. Belbios is tot nu toe de eerste Nederlandse klant van Netgiro. Maarten van Nieuwland, managing director en enig werknemer, zegt daarnaast contracten te hebben getekend met nog drie Nederlandse klanten. Welke dat zijn wil hij nog niet zeggen.

Netgiro verzorgt betalingsverkeer via internet en WAP. Het bedrijf is voor een gedeelte in handen van het incassobedrijf Intrum Justitia. Zij verzorgen dan ook de sales voor Netgiro in Nederland. "We verwachten dat we in Nederland leidend en innovatief leider zullen zijn op het gebied van mobiel betalingsverkeer. Dat is iets wat op dit moment absoluut nog niet bestaat in Nederland, althans niet op een goedkope, betrouwbare en veilige manier",aldus Van Nieuwland

Andre-Marc van der Wulp van Belbios verwacht dat over ongeveer vijf weken kan worden gestart met een test. Hiervoor wordt waarschijnlijk samengewerkt met een grote Pathé-bioscoop. Aanvankelijk zal alleen betaling met creditcards van Eurocard/Mastercard of Visa mogelijk zijn, maar Van der Wulp hoopt zo snel mogelijk andere betaalmogelijkheden te kunnen aanbieden.

Belbios is op dit moment ook bezig met onder andere KPN om kaartjes te verkopen via WAP. Van der Wulp verwacht dat het binnenkort mogelijk zal zijn om bioscoopkaartjes te kopen via de mobiele telefoon. "Ons doel is dat uiteindelijk de barcode direct vanaf de mobiele telefoon gescand kan worden. Maar zover zijn we nog niet",aldus de operational manager.
Als het verkopen van bioscoopkaartjes op bovenstaande manier een succes blijkt, wil Belbios moederbedrijf TixWay hun ticketing business internationaal uitbreiden en tevens kaartjes voor evenementen en concerten op deze manier verkopen.

Deel dit bericht

19 Reacties

Stefan van Happen

Leuke oplossing en er zijn inderdaad voldoende voordelen om bioskoopkaartjes zelf uit te printen met bv. een unieke barcode.Maar helaas heeft een groot deel van de jeugdige bioscoopbezoekers waarschijnlijk geen credit-card en daarnaast is de vraag of zij bereid zijn dit via een credit-card te betalen. Een micro-paymentsysteem (zoals bv. Jalda) zou zowel voor de bioskoopbezoeker als voor belbios goedkoper zijn en is bovendien ook nog veilig.

Sjoerd

Dit is weer een typisch voorbeeld van iets leuks bedenken maar niet logisch over de functionaliteit nadenken. Kaartjes uitprinten? Barcode van WAP telefoon aflezen? Onzin……Allemaal onzin en veel te moeilijk over nagedacht, het kan toch veel gemakkelijker? Ten eerste heeft niet iedereen een printer of WAP telefoon tot zijn beschikking maar bijvoorbeeld wel een normale GSM. Wanneer ik dus online mijn kaartje heb gekocht krijg ik gewoon een SMS-je met daarin mijn reserveringsnummer (die uiteraard uniek is). Op vertoon van mijn SMS bericht (code wordt gecontroleerd in systeem) kan ik dan gewoon naar binnen. In principe kan het allemaal nog veel gemakkelijker en zijn er nog veel meer mogelijkheden. Maar helaas, goede concepten kosten veel geld, bij interesse kun je me mailen.

Bozzio

Het makkelijk maken voor de consument is altijd een mooie manier hoe internet gebruikt moet worden, Sjoerd heeft een mooie oplossing waar de belbios waarschijnlijk nog niet aan gedacht had ik zou consultant vragen 😉 Ik vind het alleen jammer dat men alleen maar kaartje van Pathe bioscopen kan kopen…..

Thijs

Klinkt heel mooi! Ik heb gehoord dat ticketing solutions, ts.com, met een soortgelijk product op de Europese markt actief is en dus ook hier in Nederland. Zij werken met een 2-D barcode die veiliger is en waar veel meer info op kwijt kan. In de nabije toekomst is het waarschijnlijk ook mogelijk om middels je telefoon een kaartje te bestellen. Een ieder krijgt dan inderdaad een uniek nummer. 'k ben benieuwd of het betalen met creditcard de standaard op het internet blijft? Kan iemand me daar misschien iets over mailen?

Mark-Jan Harte

Is Maarten van Nieuwland van NetGiro dezelfde als Martijn van Nieuwland van de vroegtijdig overleden Twinning-startup MoBgo?

Stefan van Happen

Reactie op Sjoerd:Voor een reserveringsnummer is een sms met unieke code misschien voldoende, maar als betaalbewijs is het voor een bioskoop niet ideaal. Indien het nr. in het sms-bericht in de bioskoop gecontroleerd moet worden (d.m.v. intypen ter controle van het nummer), zorgt dat voor lange rijen bij de kaartcontroleur. Terwijl dat via een barcode lezer heel snel gaat. Stefan.

Bart Jute

Zelf alles doen = geen voordeel lijkt ook hier weer het motto. Bespaarde ik de belbios vroeg al een telefoniste door via internet mijn kaartjes te reserveren. Nu word ik zelfs geacht om mijn eigen kaartjes te gaan produceren en extra te betalen! Als belbios het nu eens slim aanpakt geven ze vaste klanten extra voordeel en bieden die desnoods korting op last minutes als de bios niet helemaal volzit (leuke SMS dienst). Het belbios systeem werkt, maar een staaltje van marketing of klantenbinding: Ho maar bart jutte

Daniël

Voor zover ik het weet is dit niet bepaald een orgineel idee. Ik heb hierover reeds een jaar geleden een stukje gelezen van een bedrijf dat hier toen net mee gestart was, maar dat was volgens mij ergens in het buitenland. Dus wederom een gejat idee, maar goed gjejat is altijd nog beter als slecht zelf verzonnen he…

Mike

Leuk voor als je geen printer hebt… Sterk staaltje denkwerk jongens!

O. Bloemendaal

Iemand met internetaansluiting en geen printer, interesante doelgroep Mike! (je bent zeker die bright one van the Chopping Channel) Maar helemaal gek is het niet, dit sterke staaltje komt van de nieuwe kortingsbonnen site Easy Go (onderdeel vragen) op nr 1 bij Meest gestelde vragen: Wat moet ik doen als ik geen printer heb? Mail je bon naar een bekende die wel een printer heeft. Dit kan door op de button 'mail naar' te klikken. Hij/ zij kan vervolgens de bon voor je uitprinten en kun je alsnog van de aanbieding genieten.

Johan

Ik vind de beschreven oplossing een fantastische stap op weg naar realtime fulfilment, echter nog niet universeel genoeg. Met name het goed organiseren van een back-office oplossing vergt nogal wat, i.c. deze oplossing voor de bioscoopt.Ik ben inderdaad ook op de hoogte van de oplossing die TS.COM biedt; echter vereist dit systeem op het point-of-sale een back-office koppeling via internet voor de real-time verificatie van dit soort waardedocumenten. ShopConnex, met o.a. de voormalige directeur van Rocks! Pier Winsemius, biedt een univerele oplossing, gebaseerd op smart card technologie, waarbij de klant via internet een voucher bestelt met daarop een 2-dimensionele barcode die bij het point-of-sale/kassa door een handscanner gelezen kan worden. Hierbij wordt de transactie vastgelegd in de handscanner om misbruik/fraude te voorkomen. Deze handscanner behoeft geen on-line connectie voor verificatie, maar uitsluitend een connectie voor het afstorten van transacties naar de host. Behalve ShopConnex bestaat er in Nederland ook nog een andere club, genaamd TicketDirekt die m.i. volgens het principe van TS.COM werken.

toine

Er is vast wel een briljante oplossing te bedenken voor het distribueren en controleren van digitale toegangsbewijzen; zonder samenwerking met een grote distributeur is het echter allemaal gebakken lucht. De meest relevante vragen blijven hier dan ook onbeantwoord. Wie is Tixway? De twee eigenaars zijn respectievelijk een Canadese ITer die nu in Frankrijk woont en een business angel uit Geneve, maar meer is niet bekend. Sinds wanneer is Tixway eigenaar van Belbios? Waarom had Belbios – voorheen eigendom van Duware in Amsterdam – moeite om op eigen kracht door te groeien, ondanks een tamelijk goeie penetratie van de bios-ticketmarkt – gewogen 85% – en een marktaandeel van tien procent? Had de bioscoopbond NFC geen vinger in de pap bij Belbios? Waarom hebben zij overname toegestaan? Is het experiment met Pathé toeval, of bestaat er een link tussen deze Franse bioscoopgigant en Tixway? Wilde Pathé geen eigen bestelsysteem opzetten? Wordt vervolgd?

Sebastiaan

Wordt er door de Belbios ook nagedacht over de achterliggende systemen? Mijn ervaring met online kaartjes bestellen bij de Belbios is dat er slechts een klein percentage van de kaartjes aan het online systeem wordt toegewezen. Via het internet zijn de kaartjes uitverkocht, vervolgens kun je ze via de telefoon wel krijgen en zit je een paar uur later in een bioscoopzaal, waarbij de zaal voor een vijfde vol is. Hoe je uiteindelijk je nummer, barcode of wat dan ook krijgt lijkt mij van het laatste belang.

Mike

Beste Olivier, wat ik bedoel aan te geven met mijn korte reactie (die jij probeert onderuit te halen): er zijn best aardig wat mensen die geen printer hebben, daarnaast hoe vaak overkomt het je niet dat je cartridge leeg is… Kort gezegd, misschien was het mogelijk voor Belbios om het online systeem iets anders in de markt te zetten waardoor dit soort "consumentenproblemen" voorkomen kunnen worden, met een unieke code bijvoorbeeld… BTW. wat bedoel jij met "the bright one…."?

Haringrm

Sjoerd, helemaal mee eens. Waarom niet gewoon een afgeschermd bericht naar de klant met daarin een unieke code (email, SMS) per ticket? Deze code dan door klant ZELF laten intoetsen bij de bios, goedkeuring of printje van ticket als men echt niet papierloos wilt werken, en dan gaat het poortje open of de uitsmijter gaat opzij. Zie het probleem van wachtrijen echt niet ontstaan hiermee.

Sebastiaan

Binnen een paar jaar zijn er minimaal 16 interessante communicatie kanalen met de consument. De consument is uiteindelijk degene die beslist.

O. Bloemendaal

Beste Mike,Dat was een flauw grapje, sorry. Waar het echt omging is dat je eigenlijk geen printer nodig hebt. En dan nog, wat voegt het toe aan de manieren die er nu al zijn om aan een ticket te komen?

Robus

Barcodelezers en printers lijken me oplossingen uit het jaar kruik/papyrus. Is het niet eenvoudiger om het unieke reserveringsnummer dat je via je mobieltje binnenkrijgt via infrarood in de bios door te 'beamen' om zo toegang te verkrijgen? Of ontketen ik daarmee een discussie over de pentratiegraad van GSM met Ir mogelijkheden en standaarden hierin?

Luuk

Bij mijn weten biedt het Israelische Regisoft een oplossing aan waarbij het ticket op de telefoon afgelezen wordt met een eenvoudige barcodescanner. De betaling kan ook mobiel gedaan worden via de Jalda payment server. Een volledig systeem dus. Het wachten is op het moment ze in Nederland ook eens wat gaan doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond