Deel dit artikel
-

Belfabriek mag concurrent niet beschimpen

Aanbieder van 0800- en 0900-servicenummers Belfabriek mag zich niet meer negatief uitlaten over een concurrent. Dat heeft de rechtbank in Den Haag volgens een woensdag gepubliceerd vonnis bepaald.

Belfabriek (klanten onder meer Ariel, C1000, Canon en De Efteling) ligt al vele jaren in de clinch met rivaal MTTM Group van serial entrepreneur Hans-Willem de Lint. In 2006 en 2007 hebben beide partijen al eens geprocedeerd over uitlatingen en handelswijzen van MTTM Telecom Limited over klanten van Belfabriek. MTTM kreeg toen van de rechtbank allerlei verboden opgelegd.

Dit keer werden de rollen omgedraaid. Belfabriek heeft vorig jaar Hoffmann Rereche ingeschakeld voor een onderzoek naar de vermeende ‘illegale en oneerlijke praktijken’ van MTTM/Zakelijke Telefonie.nl en haar directeur.

In maart 2013 hebben MTTM en aanverwante bedrijven jaarcijfers gepubliceerd, waarin voor 2012 een negatief eigen vermogen staat genoteerd. En in maart van dit jaar is het faillissement van Dailing the Numbers B.V. uitgesproken, een van de dochterondernemingen.

Dat was voor Belfabriek de aanleiding voor een mooie campagne: ‘Zou MTTM het dit keer niet gaat redden, dan zou dan kunnen betekenen dat servicenummerhouders – zoals u – plotseling worden afgesloten en/of geen uitbetalingen voor 0900-inkomsten meer ontvangen. Inmiddels is dat het laatste het geval. Aan dat feit kunnen we niets veranderen. Wel hebben we besloten om een spoedprocedure in het leven te roepen. U kunt op basis van deze speciale spoedprocedure binnen enkele dagen naar De Belfabriek overstappen. Dan bent u er in ieder geval van verzekerd dat uw nummer bereikbaar blijft. En dat toekomstige uitbetalingen vlot en correct worden afgehandeld.

Belfabriek zou ook documenten op internet hebben gepubliceerd van te hoge telefoonrekeningen en ‘minimum spend’ contracten (klanten dienen een bepaald bedrag te betalen, ook als er niet wordt gebeld) van zijn rivaal.

Volgens MTTM waren de uitlatingen van Belfabriek grotendeels onjuist, suggestief en misleidend, onder meer omdat voortdurend werd gerefereerd aan bedrijfsonderdelen die geen servicenummers exploiteerden.

De rechtbank tikt Belfabriek flink op de vingers. Met de uitlatingen werd ‘evident niet beoogd om servicenummergebruikers op objectieve wijze te informeren over feitelijkheden’, maar om ‘paniek te zaaien onder de klanten van MTTM c.s. en daarmee te trachten hen over te laten stappen naar Belfabriek’.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond