Deel dit artikel
-

Belgische treinreiziger kan met app kaartje kopen

De Belgische spoorwegen zijn de NS een stap voor met een app waarmee reizigers ook kaartjes kunnen kopen. Wie betaald heeft, ontvangt een SMS die hij aan de conducteur moet tonen.

Het was al mogelijk om via de mobiele website m.nmbs.be een kaartje te kopen, maar dat kan nu dus ook via een app. Een virtueel kaartje kost evenveel als een papieren kaartje.

Momenteel is de functie enkel beschikbaar voor de iPhone en iPad, maar ook de andere systemen zoals Android zullen volgen.

Het is niet waarschijnlijk dat de NS het voorbeeld snel gaan volgen. Het spoorbedrijf wil nog dit jaar het papieren vervoersbewijs afschaffen. Reizen kan vanaf 2014 alleen nog met de ov-chipkaart. Incidentele reizigers kunnen een wegwerpchipkaart kopen. Volgens een woordvoerder van NS blijft het kopen van een e-ticket echter nog steeds mogelijk. “Die moet je uitprinten en daarmee kun je ook door poortjes door de QR-code te scannen.”

In de toekomst zou dan ook met de smartphone moeten kunnen, maar die moet dan wel over een NFC-chip beschikken.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Jelmer Pol

Je kunt hier ook al via de sms een kaartje voor de bus kopen. Opvallend is dat vrijwel geen enkele chaffeur daadwerkelijk de bevestingssms wilt zien.

Overigens kan de NMBS zich beter bezighouden met een oplossing voor de drukke treintunnel in Brussel.

Serge

Mooie ontwikkeling. Echt belachelijk dat dit in NL nog niet kan voor een treinkaartje! Leest u mee, NS?

Luc Boeke

@Jelmer,
SMS bustickets op De Lijn (Vlaanderen en een aantal lijnen in Brussel) is een absolute topuitvinding, in ‘convenience’ ongeevenaard naar mijn ervaring. Stuur een short code naar een vierlang nummer en binnen 10 seconden landt je vervoersbewijs op je GSM (smart of feature phone). Chauffeurs checken de SMS als je opstapt.
Vergeten uit te checken (etc) heb je bij deze SMS busticket nooit last van. Na een uur (standaard tarief) vervalt je vervoersbewijs… Prijs: E1.30 + kosten van je SMS-je.
Enige beperking: op buitenlandse SIM kaarten werkt het niet.

Dirk

Die reactie van de NS is om te janken.. Zo veel geld is verspild aan het implementeren van technologie uit de jaren 80 (‘smart cards’ die je oplaadt) inclusief tolpoortjes en andere klantwegjagende maatregelen waarbij het enige doel dat prevaleerde voor NS was het goed verdelen van de inkomstenstromen over de meerdere vervoerders. Met in-app aankopen zijn alle nadelen van de OV-chipkaart weg en kan de reiziger zijn/haar kaartje kopen waar het wil (zonder ingewikkelde processen rondom overstappen met in- en uitchecken).

Michiel

In Zwitserland hebben ze dit al 3 jaar. Oostenrijk ook trouwens; werkt super!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond