Deel dit artikel
-

Belgische Unie van Zelfstandige Ondernemers waarschuwt voor bol.com

De Belgische Unie van Zelfstandige Ondernemers beschuldigt bol.com van ‘oneerlijke praktijken’. Volgens Unizo verwijdert de Nederlandse marktplaats regelmatig artikelen om ze vervolgens zelf te verkopen.

Aanleiding voor de opmerking is een conflict tussen de Antwerpse gadgetwinkel Fans en Bol.com. De internetwinkel haalde enkele producten van zijn platform en begon ze vervolgens zelf te verkopen, tegen een lagere prijs.

‘Als je producten via Bol.com verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent’, beweerde Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, in de Gazet Van Antwerpen. Hij raadt handelaren aan om hun producten te verkopen via Storesquare, het onlineplatform dat door Roularta werd gelanceerd in samenwerking met Unizo.

bol.com ontkent de beschuldigingen. Het komt wel voor dat artikelen worden verwijderd als ze ‘onredelijk hoog geprijsd’ zijn. Dat was ook het geval bij Fans. ‘Prijzen die te ver boven de benchmark liggen, worden immers door klanten als onredelijk beschouwd,’ licht bol.com toe. ‘Dat willen we uiteraard voorkomen, want dat is voor niemand goed, voor onze klanten niet, voor bol.com niet en daarmee ook voor onze verkooppartners niet.’

Deel dit bericht

6 Reacties

Willem

Dat Bol.com dit doet is toch al heel lang duidelijk? Het zou wel erg naïef zijn om te denken dat Bol.com dat niet zou doen. Webshops die via Bol.com verkopen sluiten in principe een pact met de duivel. Op korte termijn krijg je wellicht wat extra sales en conversies, maar op langere termijn help je jezelf out of business. Overigens is dit niet alleen bij Bol.com zo maar ook bij bijvoorbeeld een Amazon.

Bob

Ik vraag mij af in hoeverre bol.com dit mag doen. Retailers zijn bij wet vrij om te bepalen voor welke prijs ze het product verkopen. Deze wetgeving komt vooral tot uiting bij een fabrikant – retailer relatie, maar hoe zit is dat in dit geval. Mag bol.com de toegang tot het platform ontzeggen als de prijs van een derde partij niet naar hun zin is?

Chen

Hoe organiseer je in Nederland een lobby om tegen de recent acties van bol iets te doen? Als deze lobby niet wordt georganiseerd dan is er weinig kans dat slapende politici op het idee worden gebracht om wetgeving in te dienen die voorkomt dat bol zich misdraagt. Of dit mag bepaalt de wetgever.

Ik moet echt volledig zelf de prijs kunnen bepalen zonder dat bol hier invloed op heeft. Dat ze met me willen concurreren en zelf het artikel gaan inkopen en aanbieden: prima. Maar ik moet wel echt zelf kunnen bepalen welke prijs ik voor een artikel krijg. Zelfs Amazon laat mij hier vrij in. Als onderlinge prijsafspraken niet mogen hoe mag dit dat wel? En welke (lobby) groep of andere entiteit maakt hier werk van? Ik werk mee!

Roger

@Chen, ik sluit mij hier volledig bij aan, ook wij hebben hier zeer veel last van. Ondanks dat in de voorwaarden staat vermeld dat acties & aanbiedingen niet worden meegenomen in de prijscheck (RMP), doet BOL dit toch wel.

Tijdens Black Friday ruim 30% van het assortiment niet online gehad omdat we ineens te duur waren (lees: andere shops in de markt gaven flinke kortingen). Daardoor 3 dagen lang groot deel van goedlopend assortiment offline, missende omzet voor zowel BOL als onszelf. Het betreft dan overigens ook nog allemaal producten waar wij de enige verkoper voor waren, de producten waren dan die 3 dagen ook allemaal “niet leverbaar”. Stom en volgens mij niet volgens de wet.

Buiten dit om zijn er nog wel meer punten waar we ons erg aan irriteren (de kruisjes / content die ze aanpassen etc). Sluit me graag aan bij een (actie) groep!

Johan

Fijn dat er eindelijk eens een serieuze organisatie met belangen voor ondernemers waarschuwt voor bol.com. Bol.com vraagt tegenwoordig aan iedereen die spullen verkoopt om dat ook via Bol.com te proberen. Bij verschillende bedrijven heb ik vanuit intern gezien dat dit voor de korte termijn best interessant kan zijn (vanuit het niets kan je snel traffic genereren als je unieke producten hebt), maar voor de langere termijn een doemscenario is. De inkoopafdeling van Bol.com maakt lachend gratis gebruik van de verkoopstatistieken. Sterker nog, als webshop betaal je ze hier zelf voor. Tot zo lang bol.com de goedlopende producten zelf gaat verkopen onder jouw prijs. Jammer dat grote belanghebbende partijen in Nederland (ik noem geen namen) die horen op te komen voor alle webwinkeliers nooit iets slechts over bol.com zouden zeggen. De belangen zijn te groot en iedereen kent elkaar. Niet voor niets is bol.com de “beste webwinkel” van Nederland toch? Aan de andere kant is het wel heel erg knap van Bol.com dat ze dit zo lang vrijwel geruisloos voor elkaar krijgen. Dat is ook best een prijs waard, hoewel het jammer is dat het gaat over de rug van goedwillende ondernemers.

Fietsonderdelen Outlet - Fietsonderdelen Outlet

Dit waren nou precies de redenen voor ons om enkele weken terug te stoppen met Bol. Het kost bakken met provisie, maar je hebt niets te vertellen als verkoper. In combinatie met veel retouren en onzinnige telefoontjes was dat voor ons voldoende reden er een punt achter te zetten.

Als iedereen dat nou doet……..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond