Deel dit artikel
-

Belgische webwinkels verwachten drukke kerst

Belgische webwinkels rekenen dit jaar op een kerstomzet van 216 miljoen euro. Dat komt neer op 14,8 procent van hun totale jaaromzet. Dat zegt BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.

BeCommerce informeerde bij 425 online webwinkels (tachtig procent van de Belgische e-commerce markt) naar de kersttrends van 2012. Online shoppers kopen met kerst naar verwachting vooral mode en accessoires (55 procent), multimedia en electronica (28), speelgoed (22), hardware en software (22), boeken, cd’s en dvd’s (17) en decoratie (17).

Wie via het internet koopt, zegt vooral de eindejaarsdrukte te vermijden of niet gebonden te willen zijn aan openingsuren. De webhandelaren verwachten dan ook meer omzet dan vorig jaar.

Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen adverteren zij steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44 procent), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39) en organiseren ze emailcampagnes (39). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.

Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, zegt dat België met e-commerce nog steeds achterop loopt in vergelijking met Nederland en Duitsland. “Er is op dit vlak nog heel wat groei mogelijk. Online handel is booming business. Belgische ondernemingen moeten hiervan profiteren, anders zullen de buitenlandse onlineshops onze internethandel snel inpalmen.“

Deel dit bericht

1 Reacties

Jan

Winkwinkels?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond